woensdag 26 september 2018

VISITA INTERIORA TERRAE

Gegroet brat, en een hartelijk welkom aan alle lezers en lezeressen van deze broederblog!

Recentelijk zijn brat en ik wees geworden. Voorheen bood de zorg voor onze ouders, en de laatste jaren alleen nog voor ma,  het platform voor ons regulier contact. Nu ook zij is gaan hemelen, hebben wij (brat en Brat)  besloten dat wij ons contact per blog gaan onderhouden. De onderwerpen staan ons daarbij vrij: het kan, mag en zal gaan over alles dat ons bezighoudt. Wij zijn allebei onderzoekend van aard. En gaan daarbij een bijtende beschouwing niet uit de weg.
In de alchemie wordt de laborant (hij die werkt) opgeroepen om aan het werk te gaan met de volgende uitnodiging of aanmoediging: Visita Interiora Terrae, Rectificando Invenies Occultem Lapidem. Ofwel: onderzoek het binnenste van aarde, door zuivering zul je de geheime steen ontdekken. Afgekort: VITRIOL. En laat dat nou zwavelzuur zijn, het bijtend goedje waarmee vroeger zowat elke chemische analyse begon.
Lieve lezers en lezeressen, wij gaan dus onszelf en de edelsteen in ons binnenste dus blootgeven door de wereld te onderzoeken.
Veel leesplezier!
Brat

2 opmerkingen:

  1. PS Ongetwijfeld vraagt iemand zich af: waarom deze verwijzing naar chemie?
    Welnu, materie en geest hangen samen nietwaar. Alles is chemie. We hadden er allebei wat mee. brat vroeg en kreeg ooit een chemiedoos, al werd daar later vooral door mij, Brat, mee geëxperimenteerd. Pa wist het niet, en dat is maar goed ook, maar ik heb menig litertje zoutzuur en zwavelzuur boven op mijn jongenskamer door de gootsteen weggespoeld. Blijvend gefascineerd door verschijnselen van vuur en vlam en kleur, en door de levendigheid die blijkbaar in 'dode' materie schuil gaat, ben ik later chemie gaan studeren: de kunst van de transformatie. De mooiste wetenschap die er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig je bent er weer, ik dacht even dat je me naar de hel verwees; ik vertaalde visita als bezoek, oftewel bezoek het binnenste van de aarde.
    Maar nee een ouderwetse Brat Blog post. En we krijgen er nog vier. Ik kannie wachten.

    BeantwoordenVerwijderen