dinsdag 29 oktober 2019

1969

Vijftig jaar geleden.
1969 is een heel bijzonder jaar geweest. In willekeurige volgorde:

Huwelijk en bed-in van John Lennon en Yoko Ono;
Laatste Beatle LP Abbey Road;
Lenny Kuhr wint songfestival met Troubadour;
Floris op TV;
Turks Fruit van Wolkers komt uit;
My Lai bloedbad in Vietnam;
Tommy van The Who;
Woodstock;
Begin van Golden Earring;
Apollo 11 landing en eerste mens op de maan;
Eddy Merckx wint voor de eerste keer de Tour de France;
De Manson moord op Sharon Tate en anderen in het huis van Roman Polanski (deze gebeurtenis wordt wel gezien als het einde van het hippie tijdperk);
'Je t'aime...moi non plus' van Serge Gainsbourg en Jane Birkin komt uit;

...en vast nog veel meer.
Ik zou er best nog een keer naar terug willen.

Brat.










1 opmerking:

  1. Zeker is er meer, zo las ik net dit artikel over de geboorte van het internet ook in 1969.
    Ook was de eerste test vlucht van de Boeing 747, de Jumbo ook in 1969.
    Rolling Stone Brian Jones wordt dood gevonden in zijn zwembad.
    De Belgen krijgen een rijbewijs (blijkbaar mocht iedereen daarvoor gewoon rijden, niet een tijd die ik terug zou willen zien)
    En Luns sluit een verdrag over gastarbeiders met de Marokkaanse ambassadeur. Dus zeker 1969 is een bijzonder jaar.
    Maar of ik er heen terug wil ?
    Ik was toen 7, ben liever 57.
    brat

    BeantwoordenVerwijderen