donderdag 20 februari 2020

Krokodillen in het dorp

Dag Brat.
Ik heb laatst een mooie brief geschreven. In onze woonplaats A dreigt namelijk een krokodillenfarm ondergebracht te gaan worden in/bij een (reeds bestaande) melkveehouderij. Ik, mijn wederhelft (de betere helft dan) en mijn buurtgenoten zien de krokodillen al onder het prikkeldraad doorkruipen, de woonwijk in. Bovendien maken die beesten bij het eten vreselijk veel lawaai. Dat willen we natuurlijk niet hebben. Dit is mijn brief:

Geachte lezer, In het kader van een masterplan Innovatie Agro-ondernemingen heeft de gemeente Z besloten dat de Krokodillenfarm 'For a While' gaat verhuizen naar het veeteeltbedrijf Blij Dat Ik Loei te A. De weidegronden van de veehouder liggen nabij de bebouwde kom, vlakbij een aantal woningen. De bewoners van ons dorp A (onderdeel van de gemeente Z) zijn niet expliciet van te voren op de hoogte gebracht van deze verhuizing. De krokodillenfarm heeft 600 beesten die 6 dagen per week (elke door-de-weekse avond en zaterdag overdag) minimaal 20 kg vlees te eten krijgen. Tevens de ambitie beide diersoorten gemengd te huisvesten. A telt 1500 inwoners. Eenmaal achter dit besluit gekomen heb ik bezwaar gemaakt tegen de verhuizing. Met als hoofdredenen geluidsoverlast aanwonenden (vanwege het gesmak van de krokodillen) en onveiligheid koeien en tevens alle bewoners van het dorp. 'Blij dat ik Loei' ligt aan één van de twee toegangswegen tot het dorp. Tevens is er zorg over verstoring van het ecologisch evenwicht hetgeen wij als niet passend ervaren bij het dorp. De gemeente heeft het bezwaar ontvangen en onderworpen aan een ontvankelijkheidstoets. De gemeente betoogt dat er geen gemeentelijk besluit is genomen waartegen bezwaar gemaakt kan worden. Volgens de gemeente kan er slechts bezwaar gemaakt worden tegen een besluit. (Conform art 8.1. en 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht). En als definitie van een besluit (Artikel 1.3 eerste lid Awb) geldt: Een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. De beslissing verhuizing van 'For a While' is geen besluit in de zin van de Awb. Er hoeft niet gebouwd te worden (want de krokodillen komen in de wei) en op de veehouderij  is de bestemming 'veehouderij' van toepassing en die hoeft niet gewijzigd ('vee' is een niet strk gedefinieerd begrip waaronder ook reptielen kunnen vallen). De gemeente heeft mij tot 11 november de tijd gegeven om aan te tonen dat er wel sprake is van een besluit alvorens zij het bezwaar ontvankelijk of niet ontvankelijk verklaren. Graag hulp bij vinden juridische gronden en formulering waarop het bezwaar ontvankelijk zou moeten worden verklaard. Ik zelf dacht aan: Een krokodillenfarm met zoveel beesten valt onder het Activiteiten Besluit Milieubeheer als inrichting type B. De verhuizing naar de veehouderij geldt dan als een uitbreiding van de inrichting en is dan, volgens mij, vergunningsaanvraagplichtig. Een vergunningsbesluit is een besluit conform de Awb. Verder is er wellicht sprake van rechtsongelijkheid dat de gemeente sommige betrokkenen actief inspraak heeft gegeven (in casu de krokodillenfarm en het bedrijf 'Blij dat ik Loei') maar anderen, de direct aanwonenden, niet direct heeft geïnformeerd. Hopelijk kunt u mij helpen NB Komende week zit ik in de nachtdienst en ben ik overdag niet tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar. Vriendelijke groet. (was getekend brat, te A).

Wat vind je ervan? Kans van slagen? Hoor graag jouw mening.

brat.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het krimineel, zoals pa vroeger placht te zeggen. Je brief dan. overiegsn is het plan van de gemeente van de pot gerukt. Prikkeldraad houdt die krokodillen niet tegen. Ik zou zeggen, ga de strijd aan. Succes!
    Brat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brat goed nieuws, de Krokodillenfarm gaat niet door, motivatie wegvallen van draagvlak.
    De veeteelthouder had eerst geen bezwaar omdat hij dacht extra vlees te kunnen verkopen aan de farm, maar dat was die krokodillen boer geheel niet van plan.
    Daarnaast waren de protesten uit het dorp ook niet van de lucht.
    Dank voor je morele steun

    BeantwoordenVerwijderen