woensdag 8 april 2020

Dona Nobis Data

Ha brat,

vandaag heb ik weer met veel interesse naar Van Dissel gekeken, met zijn presentatie aan de Kamer commissie. Ik wil enkele dia's met je bespreken. Maar eerst deze foto van de supermaan, vannacht om 04:30 u.



Mooi hè? Het schijnt trouwens weer een heel tijdje te duren voordat de maan weer zo dicht bij de aarde zal staan.

Nu dan de RIVM dia's. Deze eerste dia is van vandaag: de berekende en werkelijk vastgestelde bezetting van IC-plaatsen:




Er gaat een zekere bemoediging van uit: je ziet dat de curve van de werkelijk gemeten bezetting omlaag begint te buigen, binnen de marge die berekend is, maar wel lekker aan de onderkant. Mooi zo, we zijn goed bezig. 

De tweede is van 1 april, en ook deze bevalt me:


Je ziet hierin een hele hoop berekeningen, waarbij de variabelen telkens een klein beetje gewijzigd worden. Calibratie (ijking aan de hand van inmiddels opgebouwde meetreeks) heeft plaatsgevonden. Je ziet het belang van een laag reproductiegetal, maar ook dat andere variabelen ook veel uitmaken.

Nu komen we bij de derde, dat vond ik een hele fijne grafiek; hij is ook van vorige week. Maar pas op, maak je niet blij met een dode mus.


We zien hier de vorige week berekende ontwikkeling van het reproductiegetal. Hij duikt op 16 maart onder de 1, en gaat lekker verder omlaag. Op 24 maart zou hij al 0,5 zijn, met een marge tussen de 0,95 en... 0,05 of zo (in elk geval dicht bij 0). Dat ziet, of zag, er fantastisch uit!! Dit geeft de burger, of tenminste de Brat/brat, moed.

Maar dan... vandaag. Opnieuw een dia met de ontwikkeling van het reproductiegetal: 


AAARRGGHH! De R is pas op 22 of 23 maart onder de 1,0 geraakt, met een tergend langzame hellingshoek, en dat is tot op heden onzeker want de bovenkant van de 95% bandbreedte ligt op 1 april nog steeds boven de 1,0 en de meest waarschijnlijk waarde voor R is (slechts) 0,8.
What a bummer!!!
Okee, andere data set, eerste ziektedag niet zeker en zo, maar waarom was dat vorige week niet gemeld? Ik baal hiervan.

Soms denk ik dat we toch even 2 weken naar een zo maximaal mogelijke lock-down moeten om het virus een stevige douw te geven. Zodat de R echt even richting de 0 duikt. En het virus tevergeefs, en wanhopig, om zich heen kijkt: waar is mijn volgende hapje...?

Maar ja, ik ben geen professioneel viroloog natuurlijk.

Brat.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten