vrijdag 17 april 2020

Russische Roulette

Dag brat. Je houdt niet van spannende films met geweld, dus The Deerhunter zul je wel nooit gezien hebben. Daar zitten een paar ijselijk spannende scenes in met Russische roulette.

Eigenlijk zorgt Covid-19 ook voor soort Russisch roulette, alleen is dan het aantal kamers van het pistool groter, immers de kans is gelukkig niet 1/6 of 1/8 zoals bij een pistool. Maar hoeveel is hij dan?
Ik heb geprobeerd om voor mijn eigen situatie uit te rekenen welk risico ik loop om de komende jaren aan Covid-19 de pijp uit te gaan. Ik maak hierbij gebruik van de nieuwe gegevens dat uit het bloedbank onderzoek blijkt dat 3 % van de populatie al antistoffen in het bloed heeft en dus in aanraking is geweest met Covid-19. In de kranten schrijven ze nu, 'oh wat weinig, die groepsimmuniteit is nog heel ver weg', maar ik zeg: 'aha, dat is al best veel',  en het geeft inzicht in welk % van de besmetten echt zo ziek wordt dat men opgenomen moet worden.
Enfin, reken je even mee?

Ik ga uit van de situatie dat er geen vaccin gevonden wordt, en ook geen medicijn. Het virus gaat door totdat groepsimmuniteit bereikt is: 60% van de populatie is dan besmet geraakt. 40 % is nog ontvankelijk maar heeft het virus ontlopen. Ik denk dat mijn persoonlijke omstandigheid (ik ben voorzichtig, weinig contacten, klein dorp) er toe leidt dat mijn kans op (uiteindelijk ooit een keer) besmet te geraken is:  0,6 x 0,9.

Het aantal NLers dat inmiddels al besmet is: 3 % van 17,4 mln is 522000. Dit is ook het percentage in mijn leeftijdsklasse dus ik mag daarvan uitgaan.

Kans dat de gemiddelde NLer na besmetting zodanig ziek is dat hij/zij in het ziekenhuis komt, is gelijk aan het aantal opnames gedeeld door het aantal besmettingen. Voor de gehele populatie is dat
9127 / 522000.
Okee, maar dit moet in elk geval gecorrigeerd worden voor het feit dat mannen vaker het haasje zijn dan vrouwen. ik neem een factor 3/2.

Dan het lastigste getal. Hoe bepaal ik de kans dat een oudere-jongere als ik (categorie 60-64 j) met licht (ahum) overgewicht, eenmaal doodziek zijnde, het loodje legt? Ik neem aan dat de Covid-19 doden in mijn klasse bijna altijd in het ziekenhuis dood gaan: ze waren heel ziek, de omgeving was bezorgd, ze zijn opgenomen, men heeft geprobeerd ze te redden maar het lukte niet.
De ratio doden in deze categorie versus opgenomenen in deze categorie is ongeveer 100 / 1000, zo lees ik af uit sheet 7 van de powerpoint van Van Dissel van gisteren (let op, ik neem nu mannen en vrouwen samen want voor dat verschil heb ik zojuist al gecorrigeerd). Maar in die groep daar zitten ook hele fitte mensen en marathonrenners en zo tussen, en zo gezond leef ik niet. Anderzijds ben ik ook weer niet heel ongezond. Toch doe ik niet lullig en hanteer een boetefactor 2 ter correctie van mijn bourgondische levensstijl. Daarmee raam ik dus mijn persoonlijke risico om, als ik wordt opgenomen, de pijp uit te gaan op 1/5.

0,6  x  0,9  x  (9127/522000)  x  3/2  x  1/5 =  0,28 % ofwel  afgerond 3 promille.

De berekening kan echter nog preciezer. Het aantal NL'se mannen van 60-64 j is (in de bevolkingspyramide van het CBS, alle aantallen mannen van 60, 61, 62, 63 en 64 bij elkaar opgeteld): 557000. Daarvan is dus waarschijnlijk 3% tegen Covid-19 aangelopen en heeft antistoffen gemaakt: 16710. Het aantal mannen in die leeftijd dat vanwege Corona in het ziekenhuis is opgenomen is 650 (opnieuw sheet 7). Correctie voor verschil mannen en vrouwen is niet nodig, want ik ben nu alleen van mannen uitgegaan. Mijn persoonlijke risico wordt dan:

0,6 x 0,9 x (650/16710) x 1/5 = 0,42% ofwel 4 promille.

In mijn eigen Covid-19 Deerhunter scene speel ik dus Russische Roulette met een pistool waarvan de cilinder 250 kamers bevat, met ergens 1 kogel.
Mmmm, liever niet, maar als het moet dan moet het maar.

Doei. Brat.

PS Reageer je svp niet alleen op deze post, maar ook nog even op mijn vorige?
PPS Ook nog even uitgerekend: de cilinder van mijn pistool heeft een straal van ongeveer 55 cm (4 promille). Dat ziet er uit als een soort rad van (mis-)fortuin dus.


2 opmerkingen:

  1. Brat, ik zal op deze post reageren, niet meer op de vorige. Ik begin nl Covid moe te worden.
    Mbt tot je berekening hier boven, hoeveel biertjes had je op toen je die maakte, hij heeft namelijk wel een heel hoog biervilt gehalte.

    Je maakt vrij veel aanname's dat maakt het uiteraard niet echt betrouwbaar, daarnaast is er geen tijdspad gegeven. Want we weten niet wanneer we die 60% bereikt hebben.

    En tot slot meen ik dat er een denkfout in een van je aanname's is. 3% van de nederlandse bevolking is besmet afgaande op het bloedplasma onderzoek. (Dat is overigens een maatstaf voor besmettingen eind vorige dan wel begin deze maand, aangezien het even duurt voordat afweer is opgebouwd).
    Toevallig zeg je zelf al is er 3,1% van jouw leeftijd categorie besmet dus jij vindt dat je daarvan mag uitgaan voor jouw leeftijdcategorie.
    Alleen die 3,1 % is volstrekt anders bepaald. Sterker nog ik weet niet of er bedoeld wordt dat 3,1 % van de 60-64 besmet is (lijkt me laag).Of dat 3.1% van de ziekenhuisopnames in die categorie valt.
    Dus je rekent eerst uit wat de kans is dat je op termijn besmet raakt:
    0,6*0,9= 0,54
    De kans dat de gemiddelde nederlander ziekhuisopnamebehoeftig ziek wordt wordt is dan die factor 9127/52200= x (geen rekenmachine bij de hand).
    De kans dat iemand uit jouw leeftijdcategorie ziek wordt is onbekend, want daar heb ik geen cijfers van.
    Dus hier stopt mijn meerekenen.

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. CENSUUR ALERT
    Mijn betere Hack broeders maakten mij er op attent dat er een eerder geplaatste opmerking verdwenen is.
    CENSUUR ALERT

    Gelukkig kunnen we hem alsnog plaatsen:

    старший брат heeft een nieuwe reactie op je post "Russische Roulette" achtergelaten:

    Mijn schatting mag je niet afdoen als biervilt, want daar past hij niet op. Er liggen 4 A4's volgekalkt met calculaties om mij heen. Inmiddels heb ik ook het zwakkere stukje in mijn som verbeterd. Maar goed ik zal je niet extra lastig vallen.

    Dat je moe bent is me duidelijk. Dat mag. Je komt ook enigzins sjacherijnig over. dat mag ook.
    Laten we dan maar even stoppen met het virus (al stopt dat nog niet met ons). Waar blijft de volgende post van jou? Mag best weer over jouw favoriete onderwerp zomertijd-wintertijd gaan hoor, wat mij betreft. Of een spannend Decamenone verhaal. Of wat dan ook. Maar schrijf iets. Schrijf!

    BeantwoordenVerwijderen