maandag 20 april 2020

Covid moe ?

Hai Brat,

zoals ik al opmerkte ben ik wat covid moe, en eigenlijk wil ik toch wel weer een beetje naar normaal leven toe. Hoe lang zou dat nog duren.

Versoepeling van de maatregelen pas als de IC's niet meer overvol zijn met Covid-19 patiënten meldde van Dissel onlangs.

Dan slaat het rekenmonster toch weer toe. De bierviltjes erbij gehaald en het volgende beredeneerd.
Als de gemiddelde Covid patiënt 23 dagen op de IC ligt en we willen niet meer dan 600 IC bedden belegd hebben dan mag de dagelijks opname niet boven de 26 gemiddeld uitkomen.

Volgens de IC rapporten zijn we rond 15 april onder de 30 gedoken.
Dus op zijn vroegst kunnen de maatregelen pas over een kleine 3 weken de maatregelen iewat versoepeld worden.
Maar we zullen zien.

brat



2 opmerkingen:

  1. Nou ik ben om te beginnen blij dat je de vilten er weer bij hebt gepakt en opnieuw rekensommen bent gaan maken. Tevens moet het me van het hart dat ik je reactie op mijn vorige bericht wat koud vond. Zelf vond ik het in elk geval wel een mooie post, ook al omdat ik de link leg naar Russische Roulette etc. En de berekening staat volgens mij fier overeind. Maar goed.
    Ik kijk nu even inhoudelijk met jouw som mee. Als 26 opnames het maximum is (gemiddeld) en we zitten nu op 30, wat zegt dat dan? Nu maatregelen versoepelen en daarmee hogere risico's accepteren, dat zal niet meteen tot een stijging in IC opnames leiden, maar pas over een week of drie. Ik snap dus niet dat je stelt dat we pas over 3 weken maatregelen kunnen versoepelen. Hoe kom je op die 3 weken? Vind je dat omdat 30 nog te hoog is? Of omdat versoepelen leidt tot meer IC opnames? Maar we kennen het naijl effect van versoepelen niet, misschien laait het wel weer heel fors op, en kon het dus helemaal niet. Ik snap dus die 3 weken uitspraak niet.

    Ik heb de technische update van Van Dissel vanmiddag gezien, en vond die wederom goed. Het besluit omtrent kinderen lijkt me verantwoord. Over drie weken zitten we qua Covid19 gevallen op de IC rond de 700, volgens de grafieken van het RIVM. Mooi, dan hebben we een buffer om oplaaiende toestanden enigszins op te vangen.
    Ik maak me wel zorgen over de collectieve discipline om het thuisblijven beleid en het 1,5 m beleid te blijven naleven. We gaan het meemaken.
    Hoopgevende details:
    1. Het percentage met Covid19 in aanraking gekomen mensen zit ergens rond de 4 %. Dat is mooi, want daaruit blijkt dat het % dat echt heel erg ziek wordt gelukkig lager is dan voorheen gedacht.
    2. Het medicijn Remdesivir, ooit mislukt als Ebola medicijn, schijnt positief te werken, zo als ik ergens. Dat zou uit studies in Chicago gebleken zijn. Toepassing op 19 doodzieke Covid19 patiënten had als effect dat de meeste daarvan binnen de kortste opknapten. Als dat zo is: prachtig. En ook grappig dat de naam klinkt als straattaal: rem deze vir(us).

    Tabee. Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het idee is simpel. Zolang de instroom hoger is dan 30 zal de 3 weken daarna de IC bedbezetting op 600+ zitten.
    Omdat als voorwaarde was gesteld dat hij eronder zou moeten zitten voordat de maatregelen versoepeld kunnen worden kan pas op zijn vroegst...

    BeantwoordenVerwijderen