vrijdag 25 september 2020

COVID-19 revisited

Dag brat. Nu COVID-19 serieus terug is van weggeweest, heb ik de behoefte om ons gefilosofeer over kennis en geloof even te onderbreken en het dan ook maar weer even over COVID te hebben. Ik volg het dashboard vrij goed en zie dat de schatting van het aantal besmettelijke mensen in NL (een getal dat elke week op dinsdag wordt bijgewerkt) in een paar weken opgelopen is van 24 k naar 33 k naar (meen ik) 65 k naar nu 104 k, en ik verwacht dat het komende dinsdag op 140 à 150 k ligt. Dat komt dan keurig overeen met een effectieve R van 1,3 à 1,4. Getverrrr. In maart/april was het hoogste aantal besmettelijke mensen ordegrootte 270 k (bandbreedte +/- 60 k); dus nog maar heel even en dan zitten we daar weer. Wat een gedoe. 

Ik zie als hoopgevende punt dat Zweden nu minder hard oploopt, er zou daar inmiddels een soort groepsimmuniteit bereikt zijn. Dat zou ook wel kunnen want hun landelijke effectieve R moet vanwege de sociaal-geografische kenmerken van het land een stukje lager liggen dan hier in NL omdat het land veel dunner bevolkt is en dus de kans om het door te geven lager is (een gemiddelde Zweed komt gemiddeld minder snel een andere Zweed tegen dan een Nederlander een andere Nederlander). Bij ons zijn er naar schatting zo'n 1 miljoen mensen besmet geweest, een kleine 6 %. Bij een effectieve R van 1,35 heb je 26 % nodig ( 1 - 1/R ) om groepsimmuniteit te bereiken. Dat is - uitgaande van een bij benadering lineair oplopen van het aantal besmettingen - vanaf nu dan nog ongeveer twee jaar (want 6 % in 7 maanden bereikt). Stel dat we door een iets meer gedisciplineerd gedrag de R structureel weten terug te brengen naar 1,2 dan hebben we maar 17 % nodig; dan zijn we er over een jaar ongeveer. Dat moet dan wel gedrag zijn dat we altijd volhouden. Overigens blijft de ziekte bij bereikte groepsimmuniteit incidenteel slachtoffers maken, maar hij kan niet meer rondrazen.

Door zelf extra voorzichtig te zijn kun je de kans op besmetting van jezelf redelijk beïnvloeden. Helaas staan daar een paar lastig te sturen zaken tegenover. Op het werk van mijn betere wederhelft zijn ze ronduit COVID-onwijs bezig; daar vergeten ze in de kliniek de anderhalve meter in acht te nemen. Bovendien is onduidelijk wat de patiënten en de (veelal jonge) collega's in het weekend allemaal uitspoken. Ik vrees dus dat wij een gerede kans maken via het werk tegen COVID op te lopen. Ook jij met je werk in de hoofdstad alwaar het virus welig tiert zult er wel niet gerust op zijn denk ik; gelukkig heb je nu drie weken vrij. 

Voorzet voor structurele en permanente gedragsveranderingen die volgens mij goed op te brengen zijn om de R laag te houden:

Geen handen geven; 1 à 1,5 m afstand houden; elke twee uur handen reinigen; niesen en hoesten in elleboog; heel weinig meer knuffelen of zoenen buiten je huishouden; niet meer dan 3 keer per jaar in restaurant binnen uit eten; wegwezen bij drukte; geen groepszang, kerkdiensten en binnensporten.

Niet iedereen zal zich hieraan houden. die lopen dan rond met een persoonlijke R van 1,8 of zo. Dat wordt dan weer gecompenseerd (hopelijk) door mensen die uit zichzelf extra voorzichtig zijn. 

Nou, ik heb vast denkfouten gemaakt hierboven. Graag verneem ik jouw opvattingen en eventuele verbeteringen.

Ciao, Brat.



1 opmerking:

  1. Ik heb niet heel veel opmerkingen.
    De voornaamste: is groepsimmuniteit wel zinvol als je ook herbesmettingen hebt ? Ik denk dat je te optimistisch bent tenzij we een vaccin krijgen, en dan nog moeten we oppassen.

    BeantwoordenVerwijderen