dinsdag 29 september 2020

Getsiederrie!

 Dag brat.

de titel zet je wellicht op het verkeerde been, maar deze post gaat niet over COVID, oorlogsdreigingen in de wereld, Brexit, strangelets, of andere narigheden. Nee het wordt tijd voor een positieve post.

Gisteren mocht ik de lunch bereiden voor een dierbaar gezelschap bestaande uit mijn betere wederhelft, mijn oudste dochter-lief,  de jongetjes (kleinzonen) en mijzelverus. Het werd uiteindelijk de heerlijke (opgewarmde) groenten-bonensoep van de avond ervoor en een boterham met knakworst plus tomatensalade. Terwijl ik dit klaarmaakte, schoot me de herinnering te binnen naar het gerecht dat Otet geregeld voor ons maakte als hij moest koken omdat Mama te laat zou thuiskomen. 

Otet maakte dit gerecht; in mijn (zwaar gedeformeerde) herinnering beantwoorde hij onze bezorgde vraag 'Maar wat eten we dan vanavond (als mama er niet is)?' met een Sardonische grijns: 'We eten  Getsiederrie'.  Of was het 'Gedverderrie'? Ik weet het niet zeker. Maar 'Getsiederrie' klinkt meer als een zelfstandig naamwoord, en Gedverderrie is meer een bijwoord.

Getsiederrie (voor 4 personen)

Technische benodigdheden: een kooktoestel, een wok of hapjespan, een mes, een roerlepel of spatel.

Ingredienten: 30 à 50 gr. boter (olijfolie is beter, maar origineel ging het met boter), 800 gram tomaten, 1 grote ui (of 2 kleine), 6 eieren, 8 boterhammen (2 p.p.)  peper, tuinkruiden naar keuze (oregano, basilicum, tijm en/of peterselie); een of twee koude gekookte aardappels (van de dag ervoor) kunnen ook worden toegevoegd.

Bereiding: Snijd de tomaten in stukken, en snipper de ui of uien. Smelt de boter in de pan (of verhit de olie). Fruit de uiensnippers (met eventueel de gekookte aardappels, eveneens vooraf in stukken gesneden ) op matig vuur, verhoog daarna het vuur en voeg de tomaten toe. Begin ondertussen met het roosteren van de boterhammen in een broodrooster; houd de reeds geroosterde boterhammen warm op een bord in bordenwarmer of anderszins. Bak het ui-tomatenmengsel al roerend enige minuten. Breng het vuur omlaag tot matig. Breek stuk voor stuk de eieren en voeg deze toe. Blijf roeren totdat totdat het mengsel in kleine stukken gestold is. Zet het vuur laag en breng op smaak met peper en kruiden. Leg op elk (liefst warm) bord twee geroosterde boterhammen en bedek deze ruimschoots met het mengsel uit de pan. Serveer met een glas melk of karnemelk. Thee, bier of witte wijn kan ook.

Getsiederrie!


Variaties: die zijn talloos, niet alleen de reeds genoemde toevoeging van gekookte aardappels, maar ook paprika, knoflook, prei etc. En/of geraspte kaas.

Eet smakelijk! Brat.


PS als jij je het recept anders herinnert, verneem ik dat uiteraard graag!


 

 Mijn versie van vandaag, brat.

2 opmerkingen:

  1. Ach ja Getsiederrie, ik wist nog wel de naam maar niet het recept, alhoewel in mijn herinnering aardappelen en mayonaise een hoofdrol speelde.
    Maar het lijkt erg op mijn roerei speciaal. alleen ik begin met het uitbakken van chorizo. In de ene helft van de pan de chorizo met ui en tomaatjes. in de andere helft roerbak ik eieren in het vet wat uit de chorizo toamten prut vloeit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nou die chorizo lijkt me een goeie verbetering, voor Otet was dat onbespreekbaar uiteraard. overigens zou ik niet het vet gebruiken voor de eieren aangezien dat vet grotendeels verzadigd is. Beter weggooien en olie gebruiken voor de eieren. Tomaten meebakken met eieren want anders verlies je smaakstoffen bij het weggooien van het chorizo-vet. Zou mijn tip zijn.

      Verwijderen