maandag 24 juni 2019

Het lokale hitte plan, Proust

Ha Brat

Afgelopen vrijdag  sloeg de schrik me om het hart. De weersvoorspelling gaf 6 dagen van ruim boven de 30 graden op rij aan eindigend met twee keer 38 graden aankomende donderdag en vrijdag. "Hoe komen we die in godsnaam door", spookte door mijn hoofd.

Het lokale hitteplan werd ingezet. Dat wil zeggen dat ik elke dag even na zonsopgang (05:00u) op sta om het huis te koelen (alle ramen en deuren open).
Met de 7 thermometers in en rondom het huis wordt angstvallig in de gaten gehouden of de ramen nog open kunnen blijven of alweer dicht moeten.

Tevens is er een antikook plan opgesteld met bijbehorende maaltijden en boodschappen zodat de warmte productie in huis geminimaliseerd wordt.

En voor de rest zo weinig mogelijk activiteiten ondernemen.

Maar wat doe je dan hoor ik je al vragen.

Nou ik ben met een literair project bezig. Ik wil namelijk de roman cyclus à la recherche du temps perdu (op zoek naar de verloren tijd) van Marcel Proust lezen. En daar ben ik dus mee begonnen.

Ik heb de eerste 100 pagina's erop zitten en het bevalt me wel.

De stijl van Proust maakt het wel een langzame lees klus, hij schrijft associatief, in meanderende ellenlange zinnen, (één zin van meer dan een pagina is eerder regel dan uitzondering) met veel homerische vergelijkingen. Daarnaast zijn er veel verwijzingen naar toenmalige actualiteiten, beroemdheden, boeken en kunstwerken, die door de uitgever gelukkig van noten zijn voorzien, maar die door een technisch gebrek aan mijn ereader, dan wel aan het epubboekbestand, niet makkelijk te gebruiken zijn, zodat het lezen traag gaat. Heel erg traag.

En vreemd genoeg past dat wel.

Ook de huidige hitte past bij de lome beschrijvingen van de herinneringen van de ik persoon aan de zomerse tijden dat hij met zijn familie in het (inmiddels niet meer verzonnen dorp) Combray doorbrengt bij zijn tante en andere familie leden.

Die familie is doordesemt met de (onuitgesproken) verwachtingspatronen van de plaatselijke betere lieden. De ik persoon is een gevoelig jongetje, enfin je merkt het genoeg onderwerpen die het op een of andere manier herkenbaar maken.

Dus of hangend in de hangmat ('s ochtends) of liggend op de bank vermei ik mij met Proust, al dan niet ondersteund door een fris biertje.

Proost
brat

3 opmerkingen:

  1. PS NB Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend, met andere woorden de twee keer 38 graden zijn uit de voorspelling verdwenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Op zoek naar de verloren tijd', mooie titel...
    De definitie van een romanticus is: iemand die (altijd) verlangt naar een andere tijd of plaats. Zo heb ik het destijds bij Juffrouw 'Muf' Wessels geleerd.
    Proust was dus waarschijnlijk een romanticus, en jij bent er ook een.
    Ciao.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je het nog uitgelezen, dat boek van Proust??

    BeantwoordenVerwijderen