dinsdag 4 juni 2019

Non plus ultra? Plus ultra!

brat,

wist je dat de Romeinen op hun staatsgebouwen soms de spreuk 'Non plus ultra' hadden staan? Dat betekent 'er is niets méér'. Met andere woorden, dit is het, ons Rijk bevat alles, meer dan wat wij in beeld hebben is er niet.
Duizend jaar later stuurden de Spanjaarden Christopher Columbus er op uit, en die ontdekte aan de andere kant van de oceaan de nieuwe wereld. De Spanjaarden maakten vervolgens hun punt door trots op hun gebouwen 'Plus ultra' te zetten: 'er is méér!' Waarmee de Romeinen leuk waren uitgebokt. Wat dat betekent staat in mijn vorige post.

Waarom schrijf ik dit?
Nou, ik zie dit verhaal als een metafoor voor de situatie van deze broederblog.
Jij bent de Romein, en jouw duim is plat, jouw creatief vermogen is opgesoupeerd, jij bent leeg, jij hebt een schrijversblok (let op: blok, geen blog), jij kunt niet meer. 'Dit is het, er is niet meer'.
Ik daarentegen ben in dit verhaal de Spanjool. Ik heb nog zat ideeën om over te schrijven. 'Er is nog veel meer' om te vertellen.
Heel teleurstellend hoor, als je geen content meer kan leveren.
Maar wees niet bevreesd; ik ga er gewoon mee door.


Toedeloe. Je Brat.


PS ik meende dat ik dit verhaaltje over (non) plus ultra al eens gepost had, maar kon het niet vinden. In ieder geval niet als titel; mogelijk was het ooit een bijverhaaltje. Tsja als je pen zo rijkelijk vloeit als de mijne dan kun je niet al je pennenvruchten onthouden.
Mocht het inderdaad zo zijn dat ik dit al eens had aangestipt, dan zul je mij daar ongetwijfeld fijntjes op wijzen. Die slag is dan jou.
Mijn vraag blijft evenwel: kunt uwes nog eigen inhoud leveren, of is het echt op?

4 opmerkingen:

  1. ik begrijp inmiddels dat het Non Plus Ultra zelfs reikt tot je vermogen om te reageren. Als ik me zorgen over je moet maken dan laat je het me wel weten, hoop ik.
    enfin, ik zal het verhaal nog wat specifieker maken. Het Non Plus Ultra is, naar verluidt, de tekst die door Hercules aangebracht is op de Zuilen van Hercules, die aan weerszijden van de straat van Gibraltar stonden en het einde van de klassieke wereld aangaven.
    De tekst Plus Ultra is in de tijd van Karel de Vijfde (in wiens rijk de zon nooit onder ging, weet je nog?) bedacht, en deze tekst is zelfs de wapenspreuk van Spanje geworden.
    'T is maar dat je het weet.

    Brat

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk ik ben leeg en op en hard aan vakantie toe. Maar dat is over 8 uur het geval.
    Sorry voor het gebrek aan input voor dit BLOG

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oke heb ik dus net bovenstaande geschreven, heb ik 2 ideeën voor posts. Ze komen nog want ik ga zo naar huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed zo. ik wacht het rustig af. Niet te serieus opvatten, de broederblog moet wel een lolletje blijven.

    BeantwoordenVerwijderen