Hai Brat
Hou jij het nieuws nog in de gaten. Zo blijkt het corona virus niet alleen een belasting voor de luchtwegen te zijn maar ook op hart en en andere organen littekens achter te laten. Covid-19 is geen griepje.
De maanden tijdens de lockdown waren de zonnigste maanden ooit. Vermoedelijk een causaal verband, doordat er minder luchtvaart en autoverkeer was minder deeltjes in de lucht. In ieder geval behoorden de maanden mei en juni in mijn top 3 van stroomopbrengst van de zonnepanelen.
En wat ook opviel in het nieuws was dat Oostenrijk een korte afstand vliegboete gaat invoeren (bij vluchten onder de 350 km € 30,- belasting).
Tot slot er is onder de regeringsleiders een akkoord over de EU begroting. Er komen Europese leningen en er komt zelfs een vorm van Europese belasting op CO2, niet recyclebaar plastic en financiële transacties.
Ik vind dat laatste (Europese belastingen) wel oké. De kracht van de Europese Unie is dat we een grote unie zijn. Dan moeten we ook als eenheid optreden.
Als landen individueel allerlei belastingen gaan heffen dan krijg je weer dat landen zelfs in de EU met elkaar concurreren, neem bijvoorbeeld de dividend belasting, en zijn wij een speelbal van de grote bedrijven.
Als unie bepaalt Europa echter vaak de norm voor iets. Als de EU zegt auto's mogen maar zoveel CO2 uitstorten dan betekent dat de facto een milieu norm voor de gehele wereld, want onze markt is zo groot dat die op dat vlak bepalend is.
Subsidies en belastingen zijn mooie middelen om iets te regelen. Persoonlijk vind ik het idioot dat de luchtvaart een van de grootste vervuilers niet mee betaald aan de transitie naar een duurzamere wereld. Er is geen BTW of andere belasting op kerosine, en dat gaat er ook niet zo makkelijk komen.
Maar als er nu toch CO2 belasting gaat komen in de EU, waarom ook niet voor de luchtvaart in de vorm van luchtwegen belasting.
Zodra een vliegtuig het Europese luchtruim invliegt gaat de teller lopen. Makkelijk te controleren want elk vliegtuig wordt gevolgd door de Europese luchtverkeersleiding. Je kunt zelfs verschillende tarieven heffen voor minder en meer vervuilende vliegtuigen.
De inkomsten zou de EU kunnen gebruiken ter stimulering van het bouwen van een Europees hogesnelheidsspoornetwerk.
Misschien maar eens naar de Europese Commissie mailen, wat vind jij ?
Aanvulling, vluchten beginnend en eindigend buiten de EU, worden extra belast. Bijvoorbeeld vluchten van Londen naar Moskou. De Brexit-Poetin penalty.
dag brat.
BeantwoordenVerwijderenZo ken ik je weer. Hele goede ideeën. En meteen bereid om dit richting EU te mailen. Ik zou zeggen: doen.
Alleen dat aanvullend idee van een extra tax voor vliegtuigen die de EU passeren zonder er te landen...niet verstandig. Al klinkt 'Brexit-Poetin penalty' lekker, toch niet goed, want ook vanuit de EU wordt er veelvuldig over landen gevlogen zonder er te stoppen. Alleen al veel vluchten vanuit Nederland of Duitsland naar de USA, dat gaat over de UK heen. Dus over het overvliegen gaan mekkeren, dat zal leiden tot gedoe over en weer, en eventueel oom tot omvliegen, ofwel meer vliegmijlen, meer CO2, etc. Niet doen dus, dat laatste.
Ciao, Brat.
Juist dat ook overvliegen belast wordt is belangrijk. En prima als VK e.d. dan ook dat soort belasting zou heffen. Milieuvervuilende vliegreizen worden dan belast en de norm. De belasting moet dan alleen zo zijn dat omvliegen niet goedkoper is. En de lekkerbekkende naam was alleen voor dit BLOG
BeantwoordenVerwijderen