vrijdag 28 december 2018

The outcome of the inside job

Beste lezers, waaronder ook brat,

jullie zullen ongetwijfeld bijzonder benieuwd zijn hoe het verder is gegaan met die cliffhanger uit de post van 5 december, inclusief de ingezonden reacties in de dagen daarna. De biertransactie richting GradGrofski was immers mislukt, aangezien goede vriend A.L. niet De Grad bleek te zijn die wij in hem zagen. De aanwijzing van Grofski zelf, om het bier achter te laten onder de kerstboom, maakte op angstwekkende wijze duidelijk dat De Grad in de binnenkring van vertrouwelingen gezocht moest worden..!
Maar wie dan? Een van de schoonzoons? Nee dat zijn goudeerlijke en trouwe zielen die dit nooit zouden doen. Een van onze egae (meervoud van ega)? Klassiekers leren immers dat vrouwelijke schoonheid en charme heel goed samen kunnen gaan met valsheid en raffinement, denk bijvoorbeeld aan Clytemnestra of aan de stiefmoeder van Sneeuwwitje.  Zou dus goed kunnen , maar oppassen voor tunnelvisie. Grad kon ook gezocht worden onder de Bratse dochters. Al is die kans klein want zij lezen deze blog waarschijnlijk niet eens (al zullen ze daar later spijt van krijgen). De kleinzoon dan? Nee die mag nog niet zelfstandig op de computer. Dan blijven over, o gruwel, o horror, een van de brat'ya (meervoud van brat) zelf. Slechts afschuw en wanhoop, en in fysieke zin een lang stuk touw, zou ons nog resten als dat zo zou zijn!
Dat betekent dan namelijk: brat. Hoe is het mogelijk!!

Of...of... zou het kunnen dat ikzelf... zonder dat ik het als Brat weet? Lijd ik aan MPS....?  en weet ik daarbij niet wat mijn alter ego's doen? Net als Aaron Stampler, gespeeld door Edward Norton, in Primal Fear - een aanrader trouwens...!
Aahhg, ik word gek!

Tsja, lieve leesvrienden, ik weet inmiddels hoe het zit. Maar ik ga dat niet hier in deze blog prijsgeven. Zoiets openbaar maken is immers karaktermoord en kan levensbedreigend zijn, zeker voor types die al niet zo'n sterk karakter hebben, zoals in dit geval. En bovendien kan het zomaar een glansrijke carrière verwoesten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Ik ben echter wel bereid om tegen een kleine financiële vergoeding, dat mag ook in de vorm van bier, in een vertrouwelijk gesprek of chatt vertellen hoe het zit. Dat dan weer wel. U laat het maar weten.

Brat

donderdag 27 december 2018

Vuurwerk

Brat,

Bedankt voor de gezellige kerst.
Helaas begint na de kerst begint altijd die vreselijke vuurwerk periode.

Nu wij in een meer natuurrijke omgeving wonen is de overlast weliswaar minder maar toch.
Ik ben alweer een paar keer opgeschrokken van te vroeg afgestoken vuurwerk. Als ik in stedelijke omgeving fiets of loop blijf ik alert op groepjes jongeren die struinend strijkers weggooien.

Elk jaar hoop ik op een kletsnatte periode na de kerst of nog beter een vuurwerk verbod. Maar zelfs na de uitspraak van de onderzoeksraad voor veiligheid voor een landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk durft die laffe regering van ons dat nog steeds niet aan.
Nee laat de gemeenten dat maar oplossen zegt onze regering, terwijl iedereen snapt dat zoiets alleen landelijk geregeld kan worden.

Maar goed hoewel ik voor totaal vuurwerkverbod ben snap ik dat dat vermoedelijk niet haalbaar is.

Maar waarom geen uitfaseringsbeleid ? Zorg ervoor dat het steeds duurder wordt om vuurwerk te kopen en maak het steeds moeilijker om het af te steken buiten de afsteekzone om.

Bijvoorbeeld.

Belasting: Elk jaar is wel ongeveer bekend voor hoeveel geld vuurwerk is gekocht. Ook is er een berekening te maken van de kosten die er zijn ten gevolgen van de 'vuurwerklol'. Zie hier.
Voor afgelopen oud en nieuw waren de schattingen 70 en 30 miljoen euro. Ik stel voor om dan het jaar erop met een 30/70  (dat is afgerond 40%) schade accijns  te komen.

Verder stel ik voor dat vuurwerk alleen afgestoken mag worden op daartoe aangewezen plekken.
Bij voorbeeld schoolpleintjes of daartoe ingerichte parkeerplaatsen. Mensen mogen zelf zo'n plek aanwijzen. Maar hij moet door de gemeente goedgekeurd worden. Bij die goedkeuring wordt ook maximum aan vuurwerk bepaald wat daar afgestoken mag worden.
Het leuke is dat de mensen dan naar elkaar toe gaan en van elkaars vuurwerk kunnen genieten, er zijn dan bovendien andere festiviteiten te organiseren. 

Vuurwerk mag alleen verplaatst worden van de winkel naar de afsteekzone. Het zelf in handen hebben van vuurwerk buiten de afsteekzone wordt dus strafbaar. Ik stel me zo voor dat bij elke afsteekzone een beveiligde container hoort die pas op oudjaar daarheen wordt gebracht.
Hiermee is ook onmiddellijk het onderscheid legaal en illegaal vuurwerk duidelijk.

Bovenstaande lijkt een hele logistieke operatie maar is volgens mij met handige apps en op internet bij gehouden registratie tegenwoordig goed te doen. Je koopt je rotzooi vuurwerk bij een ondernemer en die zorgt ervoor dat het op de juiste afsteekplaats geleverd wordt. Het register houdt bij dat de veilige hoeveelheid per afsteekzone niet overschreden wordt.

En tot slot zou ik graag een afschotvergunning willen hebben voor het wild wat buiten de afsteekzone vuurwerk afsteekt.

Brat, een goed oud en nieuw, en vooral rustig en veilig toegewenst, je brat.

donderdag 20 december 2018

Rutte, il Principe

Ha brat. Mijn vorige post was express aan de korte kant om het gemiddelde weer te normaliseren (ten behoeve van onze lezers). Nu zal ik een post van gemiddelde lengte besteden aan twee recente boodschappen van onze premier Mark Rutte. Sorry dat ik er niet heel uitputtend op in kan gaan maar indien iemand behoefte heeft aan een dieper gaande beschouwing kan daarom gevraagd worden, en zal ik kijken of ik die kan leveren.
De boodschappen waar ik op doel zijn:

  • We zijn allemaal dragers van gele hesjes, ik ook. 

En, afgelopen week, in de brief over het vaasje:

  • Nederland is een gaaf land, maar wel kwetsbaar. Maak het niet stuk. Besef hoe goed wij het hier hebben.

Wat gebeurt hier? Hoe handig is Mark Rutte hier wel niet bezig?
De inhoudelijke boodschap van het gele hesje is: ik ben ongerust en ontevreden. Okee, dat zou Rutte ook nog wel kunnen vinden. Maar op betrekkingsniveau zegt het gele hesje ook: mijn invloed is klein, ik ben een speelbal van grotere machten, die geen rekening houden met mijn positie. Van dit laatste kan Rutte uiteraard nooit volhouden dat zulks ook voor hem geldt. Rutte is immers de PM van Nederland, een 'boven-ons-geplaatste'. Om die reden kan hij dus ten principale geen gele hesjes drager zijn. Axioma 2 van Paul Watzlawick stelt: elke communicatie kent een inhoudelijk aspect èn een betrekkingsaspect. Dit laatste, het betrekkingsniveau, lijkt Rutte even te 'vergeten'. 
Dan het vaasjes bericht. Hoewel ik het grotendeels met de inhoud van het bericht eens ben - dat kan ook bijna niet anders, want Nederland behoort immers tot een van de welvarendste vrije landen, en ook in de geluksmonitor scoort de Nederlander hoog - is Rutte werkelijk de laatste die dit zou moeten zeggen. Hij is immers eerstverantwoordelijke voor hoe dit land gerund wordt. Stel je eens een sprookje voor waarin de koning tegen de onderdanen zegt: 'u leeft in het fijnste koninkrijk ter wereld, weet u dat wel?' Dat is misplaatst, arrogant en doorzichtig. En eigenlijk ook vragen om moeilijkheden. Het getuigt bepaald niet van groots leiderschap. True leaders eat last. Hoe bewonderenswaardig zou het niet zijn geweest als de Eerste der Ministers zich bescheiden had opgesteld en het aan anderen had gelaten om te constateren hoe fijn Nederland is, en hoe we ons als landgenoten het beste tot het land kunnen verhouden. Dan was Mark Rutte er wat mij betreft eentje geweest van het kaliber Piet de Jong. Maar hiermee valt Rutte door de mand en vertoont hij niets anders dan het calculerende gedrag van de machthebber, zoals zo mooi verwoord door Machiavelli.

je Brat.

Ingekomen post

Brat,

Ik heb ingekomen post met betrekking tot het valse dilemma Zomertijd Wintertijd.

Ik vond het belangrijk genoeg om er een aparte post ingekomen post aan te wijden.

Geachte heer плотники,

Namens de heer Middendorp wil ik u bedanken voor uw e-mail. Er is op dit moment veel discussie over de zomer- en wintertijd. De VVD heeft inmiddels hierover een debat aangevraagd. Wij hebben uw inbreng meegenomen in het debat dinsdag 4 december (Het debat van dinsdag 4 december: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2018A04687)


Met vriendelijke groet,

Veerle Voermans

Secretariaat Jan Middendorp

Zeer geïnteresseerd heb ik dus het verslag gelezen.

Hieronder heb ik het integraal neergezet. (Leestijd meer dan 5 minuten).

dinsdag 18 december 2018

dinsdag 11 december 2018

Ski Skiet'n

Hai Brat,

afgelopen weekeinde was een grijs weekeinde, echt binnen blijf weer.
Ik ben weer vrij zoals je weet en dan moet je jezelf zien te vermaken. Sport kijken is dan altijd een goede optie. En zeker in de winter want ik ben de laatste jaren helemaal fan geworden van Biatlon.
Of te wel Ski Skiet'n zoals we dat hier in huis noemen.

De eerste keer dat ik het bewust zag was bij de olympische spelen van Vancouver, volgens mij was ik wat ziekig en lag ik toen de hele dag winterspelen te bekijken. Iedereen had het destijds over de geweldige Biatleet Ole Einar Bjørndalen die toen met zijn 4e Olympische Spelen bezig was op 36 jarige leeftijd. Hij stelde echter wat teleur, wist geen een individuele gouden plak te halen. Maar 4 jaar later op zijn 5e Olympische Spelen haalde hij alsnog goud op de sprint afstand, hij was toen 40 jaar en meest succesvol winter Olympiër ooit.

Biatlon (of Biathlon zoals de rest van de wereld het spelt) is een grote sport. De Noren zijn altijd erg goed geweest in deze tak van sport, op zich logisch, zij hebben het uitgevonden. De Duitsers zijn in de breedte ook altijd erg succesvol maar daarnaast is de sport populair in tal van Oost-Europese landen.
Toch is de grootste biatleet van het moment Martin Fourcade een Fransman, hij rijgt zijn wereldbeker overwinningen aaneen en kan zelfs Ole Einar Bjørndalen inhalen.

Wat vind ik zo leuk aan biatlon ?

donderdag 6 december 2018

De herdertjes lagen bij nachte

Ha brat,

zoals bekend, verbleef ik enkele weken geleden in het zogenaamde Heilige Land. Wij hebben het van noord naar zuid en van oost naar west doorkruist. Snelweg 1 loopt ondermeer door het dorre, heuvelachtige gebied tussen Bethlehem en Jericho. Vanuit de auto zie je meerdere kampementen van nomadische Palestijnen die daar hun schapen, geiten en dromedarissen houden. Rommelige terreinen, de beesten in een omheining, autowrakken en zooi, en een dikke SUV op het terrein.



Bovenstaande foto is vanuit de rijdende auto genomen, vandaar niet 100 % scherp. En helaas geen beesten erop. Maar goed, het geeft wel een indruk van deze Roma-achtige kampementen.
De herders liggen dus ook nu nog in ditzelfde gebied in het veld en houden de wacht.

Destijds zagen zij, volgens de overlevering, drie stralen.
Als het goed is ziet GradGrofski die binnenkort ook, als hij ons tenminste een beetje helpt om de overdracht van de Triple Ray's mogelijk te maken.
Om hem alvast in de stemming te brengen heb ik het tweede couplet van de 'herdertjes' enigzins aangepast.

Beste Grad, dit zal er gebeuren als je zo'n flesje Triple Ray opent:

Toen hij er het biertje bekwame
Daar schoten drie stralen dooreen
Een straal van omhoog hij vername
Een straal uit het glaaske benee
Toen vlamd' er een straal uit zijn ogen
En viel op het brouwselke teer
Hij stond daar tot schreiens bewogen
En knielde bij 't bierke neer.

Een van ontroering wenende GradGrofski, ik zie het zo voor me.

Gruti a Tuti,
Brat.