donderdag 27 december 2018

Vuurwerk

Brat,

Bedankt voor de gezellige kerst.
Helaas begint na de kerst begint altijd die vreselijke vuurwerk periode.

Nu wij in een meer natuurrijke omgeving wonen is de overlast weliswaar minder maar toch.
Ik ben alweer een paar keer opgeschrokken van te vroeg afgestoken vuurwerk. Als ik in stedelijke omgeving fiets of loop blijf ik alert op groepjes jongeren die struinend strijkers weggooien.

Elk jaar hoop ik op een kletsnatte periode na de kerst of nog beter een vuurwerk verbod. Maar zelfs na de uitspraak van de onderzoeksraad voor veiligheid voor een landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk durft die laffe regering van ons dat nog steeds niet aan.
Nee laat de gemeenten dat maar oplossen zegt onze regering, terwijl iedereen snapt dat zoiets alleen landelijk geregeld kan worden.

Maar goed hoewel ik voor totaal vuurwerkverbod ben snap ik dat dat vermoedelijk niet haalbaar is.

Maar waarom geen uitfaseringsbeleid ? Zorg ervoor dat het steeds duurder wordt om vuurwerk te kopen en maak het steeds moeilijker om het af te steken buiten de afsteekzone om.

Bijvoorbeeld.

Belasting: Elk jaar is wel ongeveer bekend voor hoeveel geld vuurwerk is gekocht. Ook is er een berekening te maken van de kosten die er zijn ten gevolgen van de 'vuurwerklol'. Zie hier.
Voor afgelopen oud en nieuw waren de schattingen 70 en 30 miljoen euro. Ik stel voor om dan het jaar erop met een 30/70  (dat is afgerond 40%) schade accijns  te komen.

Verder stel ik voor dat vuurwerk alleen afgestoken mag worden op daartoe aangewezen plekken.
Bij voorbeeld schoolpleintjes of daartoe ingerichte parkeerplaatsen. Mensen mogen zelf zo'n plek aanwijzen. Maar hij moet door de gemeente goedgekeurd worden. Bij die goedkeuring wordt ook maximum aan vuurwerk bepaald wat daar afgestoken mag worden.
Het leuke is dat de mensen dan naar elkaar toe gaan en van elkaars vuurwerk kunnen genieten, er zijn dan bovendien andere festiviteiten te organiseren. 

Vuurwerk mag alleen verplaatst worden van de winkel naar de afsteekzone. Het zelf in handen hebben van vuurwerk buiten de afsteekzone wordt dus strafbaar. Ik stel me zo voor dat bij elke afsteekzone een beveiligde container hoort die pas op oudjaar daarheen wordt gebracht.
Hiermee is ook onmiddellijk het onderscheid legaal en illegaal vuurwerk duidelijk.

Bovenstaande lijkt een hele logistieke operatie maar is volgens mij met handige apps en op internet bij gehouden registratie tegenwoordig goed te doen. Je koopt je rotzooi vuurwerk bij een ondernemer en die zorgt ervoor dat het op de juiste afsteekplaats geleverd wordt. Het register houdt bij dat de veilige hoeveelheid per afsteekzone niet overschreden wordt.

En tot slot zou ik graag een afschotvergunning willen hebben voor het wild wat buiten de afsteekzone vuurwerk afsteekt.

Brat, een goed oud en nieuw, en vooral rustig en veilig toegewenst, je brat.

3 opmerkingen:

  1. Die scheikundedoos destijds was echt totaal verspild aan jou. Zit er dan helemaal geen chemicus in je, ergens diep weg gestoken? Hoe mooi, leuk, spannend is het om getuige te zijn van het vrijkomen van chemische (interne) energie, die omgezet wordt in warmte, in kinetische en later potentiële energie (hoogte), en in kleur en geluid. Dit alles binnen de grenzen van de tweede hoofdwet van de thermodynamica.
    En trouwens: niet alleen getuige zijn, maar zelf ook aanstichter zijn: iets mooiers is er niet. Nee ik zal doorgaan met vuurwerk afsteken.

    Bra...Boem!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brat wat een niet invoelende noch inhoudelijke reactie. Je stelt me zwaar teleur.
    Ik snap uiteraard de aantrekkingskracht van vuurwerk, ik ervaar die zelf ook.
    Maar wat ik ook ervaar is dat zeker na de kerst ik bij elke knal opschrik, en dat mijn hartslag en adrenaline elke keer iets hoger worden. Als ik moet werken wordt ik overdag elke keer paar keer wakker van te vroeg af gestoken vuurwerk.
    Ik vind het best als mensen hun eigen vuurwerk willen afsteken maar dan alleen op de daarvoor bestemde tijd.
    Enfin nu ik dit opschrijf barst het los.
    Mijn bovenstaande voorstel heeft dat allemaal in zich. Mensen kunnen afsteken en genieten en de rest hoeft zich dan geen of in ieder geval minder zorgen te maken over overlast.
    brat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is je verkoudheid zowat over. Wel mirakels snel gegaan; in je reactie van een paar uur geleden, op mijn laatste post, klonk je nog snipverkouden, en nu, nog geen drie uur later, is er niets meer van te merken. Top!

      Verwijderen