dinsdag 4 december 2018

PEANUTS

Ha Brat, en anderen met name ......

Ik ben een peanuts fan, je weet wel de strip van Charlie Brown en Snoopy. Ik heb alle verzamelde werken en elke keer voor het slapen gaan lees ik er een paar. Heb ik ze allemaal gelezen, dan begin ik weer van voor af aan. Aangezien Charles Schulz er 50 jaar bijna dagelijks een getekend heeft duurt het altijd wel even voordat ik weer opnieuw moet beginnen. Er zijn namelijk 17897 strips, 15391 daily strips en 2506 sunday strips, volgens het Schulz Museum

Nu is er eentje die zeer toepasselijk is voor deze post, maar jullie zullen het met de beschrijving moeten doen want ik kan hem niet vinden. (Sorry maar 17897 strips doorbladeren is me net even teveel werk).

Charlie Brown brengt Snoopy zijn dagelijkse portie eten plus die van de volgende dag omdat de familie dan weg is. Charlie adviseert Snoopy om niet alles in één keer op te eten. Snoopy probeert dat maar het lukt hem niet.

Ik moest aan deze strip denken toen de marshmallow test ter sprake kwam in het congres van afgelopen week. Ik neem aan dat jullie hem kennen maar voor jou Brat en andere lezers (!), de test behelst het volgende: Je plaats een kleuter voor iets lekkers, bijvoorbeeld een marshmallow, en je zegt tegen hem/haar dat die voor de kleuter is. Maar als de kleuter wacht met opeten van het lekkers totdat de gever terug is (die verlaat de kamer namelijk) dan krijgt die er twee.
Klik voor beschrijving hier, en hier voor filmpje van de uitvoering.

Zoals je kunt lezen in de beschrijving is de test, onbedoeld weliswaar, een goede voorspeller van later succes in het leven gebleken. Degenen die de verleiding konden doorstaan zouden later zowel qua schoolresultaten als in sociaal opzicht meer succesvol blijken te zijn.

Zover ik weet hebben wij (Brat en brat) zo'n test nooit ondergaan, hoewel ik zeker weet dat Otets dat graag had willen doen als hij ervan op de hoogte was geweest.

Maar Brat, herinner jij de pinda's nog van vroeger. (Vandaar de posttitel).
We kregen allebei als er bezoek was een kommetje vol. Terwijl jij ze naar binnen gooide, at ik ze heel traag een voor een op. En voordat ik klaar was kwam jij bij mij bedelen om wat pinda's van mij.

Of ons zakgeld.
Ieder ƒ 0,35.  Oftewel een kwartje plus een dubbeltje. Het kwartje (voor de jongere lezertjes, dat is 25 guldencent) moesten we sparen, en dubbeltje mochten we sparen, maar ook versnoepen.
Ik wilde altijd alles sparen maar jij Brat haalde me altijd over om het te versnoepen, want je wilde niet als enige je dubbeltje besteden, dat moest ik ook doen.

Bovenstaande voorbeelden zouden je kunnen doen denken dat ik wel en Brat niet zou slagen voor de marshmallow test, maar als je sociaal en ander later succes afweegt dan is het weer juist andersom.
Vind je ook niet Brat ?

Maar van een ding ben ik overtuigd, Grad Grofski zou nog geen moment hebben kunnen wachten met die marshmallow, gezien het feit dat hij om zijn bier blijft vragen. Zie opmerking bij deze post van afgelopen donderdag.

Sorry Grad, Brat heeft het geprobeerd je je bier te geven. Maar, tenzij je hem en mij echt een loer hebt gedraaid, dat is dus niet gelukt.
Wat mij betreft, maar ik denk dat Brat het wel met me eens is, heb je tot en met 25 december (en nee deze datum is niet toevallig gekozen) de tijd om in persona je prijs te claimen, anders vervalt hij.

brat.



3 opmerkingen:

  1. Beste brat, beste GradGrofski en alle anderen,

    zoals je kunt zien heb ik ook een post geschreven over de gefaalde poging tot bieroverdracht. Pas daarna las ik deze post van bratje.
    Op zich zijn onze posts niet tegenstrijdig (vanzelfsprekend zou ik daarbij willen opmerken), hooguit verschillen zij iets van toon. Waarbij de mijne iets klantvriendelijker is dan die van brat. Hetgeen dan weer in lijn is met brat's constatering, waar ik het dus mee eens ben, dat ik in de marshmallow test minder goed scoor en in het sociaal-maatschappelijke verkeer beter scoor.
    Hoe Gradgrofski het zou doen weet ik niet, die tests zijn immers cultuurbepaald, en hoe een Rus daarin scoort zou ik niet kunnen zeggen. In elk geval is mijn oproep aan GrGr iets vriendelijker geformuleerd. Maar met de door brat gestelde eindtermijn van 25 december 2018 ben ik het geheel eens, al bied ik in mijn post GrGr ook nog een alternatief (namelijk plaats en tijd van overdracht voorstellen.) NB: voorstellen. Of wij een eventueel voorstel accepteren valt te bezien. Patagonië, om maar eens wat te noemen, wijzen wij bij voorbaar af.
    Ciao, Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Brat, ik dacht al heeft-ie mijn post wel gelezen toen ik die van jou las.
    Nou duidelijk verwoord hier dus. En persoonlijk vind ik Groningen al te ver.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk is Groningen ook te ver weg maar ik noem Patagonieë omdat ik een verdachte in het oog heb en die uit de tent probeerde te lokken. Dat is echter niet gelukt vandaar dat ik dit op 18 december wel durf te schrijven.

      Verwijderen