vrijdag 18 januari 2019

Politieke Kemphaan

Dag Brat,


Vorige week in Egypte netflixte ik een Noorse triller. Het in hechtenis nemen van een verdachte werd vertaald met een in bewaring stelling. Nu ken ik die term vanuit mijn werk, de IBS, maar ik wilde weten of die term ook buiten mijn werkveld (de GGZ) gebezigd wordt dus zocht hem op. En via de wondere wereld van het wereld wijde web kwam ik het volgende te weten:
De BOPZ wordt volgend jaar vervangen door onder andere de wet Verplichte GGZ.
Dat was voor mij volledig nieuw. (Alhoewel ze er blijkbaar al 10 jaar mee bezig zijn, er ontgaat mij dus wel eens wat).
Toen ik deze week via de notulen van een vestigingsoverleg op mijn werk erachter kwam dat er vandaag een symposium gehouden zou worden over de nieuwe wet, en dan ook nog bij mij in de buurt, wilde ik daar graag heen. Gelukkig was dat via diezelfde wondere wereld van het wereld wijde web snel geregeld.

En zo zat ik dan vandaag braaf in een collegezaal allerlei interessante nieuwtjes en feitjes te horen over oude en nieuwe wetgeving met betrekking tot dwang opname c.q. dwangzorg.

Maar daar ga ik het nu niet over hebben.

Nee het gaat mij over blok 3 van het programma, dat zou een discussie worden over het belang van de openbare orde versus het belang van de patiënt. Nou zijn dat soort discussies tijdens symposia vaak saai. Meestal is er geen sprake van discussie maar een gezamenlijk eens zijn. Hier gebeurde heel wat anders
Het was een nogal heftige discussie tussen de burgemeester van Leeuwarden en de geneesheer directeur van Altrecht waarbij uiteindelijk de officier van justitie van Rotterdam bemiddelend moest optreden. En de discussie was nauwelijks inhoudelijk maar vooral persoonlijk.
De burgemeester, Ferd Crone, vermoedelijk toekomstig senator van de PvdA trapte af waarom hij de wet zo goed vond en dat hij er sterk voor gelobbyd had.
De geneesheer directeur, Pieter Prins, had wat uitspraken bij elkaar gegoogeld van de burgemeester, hij heeft blijkbaar ook in nieuwsuur opgetreden, en had wat kritische vragen. Hij bracht het wat sterk, wellicht om de saaiheid zoals ik die vaker bij dit soort verplichte discussies ervaar te voorkòmen, maar de burgemeester schoot uit zijn slof.
Hij voelde zich als karikatuur weggezet niet serieus genomen en beantwoordde de vragen eigenlijk niet. En hij bleef in die houding vast zitten. Er ging een golf van ongemak door de zaal, zelfs zo erg dat de dag voorzitter werd bijgestaan door de officier van Justitie die later haar verhaal ging doen.
Enfin er is geen bloed gevloeid, maar apart was het wel.

Voor de rest was het trouwens ook een zeer interessante dag, maar eentje die meer vragen opriep dan antwoorden gaf.

Ik ga het zien hoe die nieuwe wet geïmplementeerd gaat worden en wat voor een jurisprudentie gaat opleveren. Want dat werd me wel duidelijk, er moet nog een hoop duidelijk worden in de praktijk. Wat dat betreft lijkt het wel op de Brexit.

groet, je brat

1 opmerking:

  1. Lijkt me leuk om meegemaakt te hebben. Weet je of dat symposium is opgenomen? Dan kijk ik het nog eens na. (Dat vastleggen in video gebeurt tegenwoordig regelmatig. Ook van mij zijn er video's met mij in de rol van dagvoorzitter. Maar die zijn saai.)
    Brat.

    BeantwoordenVerwijderen