zondag 10 februari 2019

Kwik mengen met...

Brat jij houdt toch zo van chemische experimentjes.

Moet je deze zien:
Creepy (in meerdere opzichten).

Maar zijn volgende video, kwik en natrium, is nog spectaculairder. En eerlijk gezegd zijn veiligheidsmethodiek is nou direct wat je noemt top, maar goed het geeft wel leuk filmpjes.


Enfin ik hoop niet dat ik je al te enthousiast maak.

Aanvulling, het verbranden van kwik thiocyanaat


groet brat

PS je hebt natuurlijk altijd nog grotere gekken Klik, en zet het geluid erbij aan !!

2 opmerkingen:

  1. bratlief, dank voor deze mooie filmpjes (al is het een zeur van een commentaar). De bovenste kende ik al, de onderste vond ik de mooiste. Overigens griezel ik nu vooral ook van die dampen, die kwikdampen zijn behoorlijk giftig. En dan die van die jongen die een pond natrium in het water gooit... zoiets deden wij als eerstejaars chemici ook wel eens, maar dan niet met een heel pond. Zelf heb ik wel eens brokken vast CO2 in een plas op straat gegooid, daar komen dan flinke dampen af. Tussen de wachtenden bij een bushalte. Moet je nou niet meer doen denk ik.
    Toen mijn vriend Carel vijftig werd, heb ik de chemische vulkaan voor hem en het publiek gedaan. Als klapstuk na een heel sprookje dat we samen met vrienden voor Carel hadden bedacht. Het ammonium dichromaat (NH4)2 Cr2O7 is trouwens lekker kankerverwekkend. Ik zou het nou niet meer doen.
    ook goede herinneringen aan een proef waarin ik pentyne ging maken; dan begon je met een 10 l rondbodem vol vloeibare ammoniak waar dan Natrium in werd opgelost. een spectaculair begin van een prachtige synthese.
    Nogmaals dank voor je mooie filmpjes die allerlei nostagische herinneringen bij me oproepen.
    Brat

    BeantwoordenVerwijderen