maandag 4 februari 2019

Doe je best!

brat,

ik heb je wel eens verteld, geloof ik, over het Voynich manuscript.
Het is inmiddels bewezen dit manuscript dateert uit de vijftiende eeuw, en daarbij met een waarschijnlijkheid van 95 % dat het gemaakt is tussen 1404 en 1438. Op perkament van geitenhuid. Meer dan 100 pagina's, of liever: folio's. Gewone bladzijdes, afgewisseld met uitklappagina's. Veel tekeningen met kruiden, maar ook bijzondere tekeningen met menselijke figuren, en astronomische plaatjes. Geschreven in een regelmatig handschrift bestaande uit onbegrepen tekens.
Als je het ziet, denk je: dit ontcijferen kan niet toch niet zo moeilijk zijn.
Er is over het Voynich manuscript een prachtige site gemaakt door René Zandbergen: www.voynich.nu. Met veel informatie over lopend onderzoek. De site bevat ontzettend veel info en is gelukkig heel geordend opgezet. Lees ook even de epiloog van René, met onder andere de FAQ's.

voy1

Er is op het manuscript al heel veel gepuzzeld, door de beste cryptoteams ter wereld,  maar tot nu toe zonder resultaat. Regelmatig denkt iemand dat hij het weet, maar tot nu toe is nog niets erkend. Al zou men met AI nu in de buurt komen.
Misschien wil jij een poging doen?  Van ons twee heb jij het hoogste IQ  (terwijl ik toch ook niet onverdienstelijk scoor).
Dus: doe je best!
En lees ook even René's laatste FAQ: wat je moet doen als je denkt dat je het ontcijferd hebt.

Brat.

1 opmerking:

  1. Brat, uitermate interessant met name die vergelijkende opmerking over I.Q. en zo. отец was daar ook altijd mee bezig...
    Maar goed, mijn I.Q. zegt mij dat ik mijn tijd wel beter kan gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen