woensdag 27 februari 2019

Lijstjes

Nou daar is-t-ie dan eindelijk weer, een Post (met hoofdletter P) van de Brat (met hoofdletter B).
Ik was op vakantie, maar ben alweer een week terug, en het kostte me moeite om een onderwerp te vinden dat het echt waard is, beste brat, om jouw aandacht voor op te eisen. En die van alle andere lezers uiteraard. Een blog schrijven vereist ook een zeker verantwoordelijkheidsgevoel nietwaar, zeker wanneer je bedenkt wat al die mensen die het lezen anders met hun tijd hadden kunnen doen.

Enfin, de titel is 'Lijstjes' en ik wil graag vertellen dat ze voor mij een manier vormen om het leven enigszins onder controle te houden, of tenminste de illusie dat zulks kan, overeind te houden.
Lijstjes betekenen orde, suggereren volledigheid en voldoen ook aan de genetisch lang geleden al ingebakken menselijke behoefte van het jagen/verzamelen. Het zijn dan bij voorkeur wel homologe lijstjes, dus geen verzameling van dingen van verschillende orde. Ik houd trouwens ook van Venn diagrammen, waarmee je kan onderzoeken hoe verschillende lijstjes zich tot elkaar verhouden.

Okee, het bovenstaande wil ik graag nog even illustreren met een mooi voorbeeld. Ik kies voor het overzicht van de zeven Deugden uit de westerse filosofie.
Dit zijn:
  1. Prudentia: verstandigheid/voorzichtigheid/wijsheid
  2. Iustitia: rechtvaardigheid
  3. Temperantia: gematigdheid, zelfbeheersing
  4. Fortitudo: moed/sterkte/standvastigheid
  5. Fides: geloof
  6. Spes: hoop
  7. Caritas: liefde/naastenliefde.
De eerste vier zijn in klassieke oudheid benoemd en worden de kardinale deugden genoemd.
de laatste drie zijn van latere datum en worden aan Thomas van Aquino toegeschreven. Dit zijn de zogenaamde goddelijke deugden.
Met zo'n overzicht kan ik wel uit de voeten. Ik denk als je die eigenschappen allemaal redelijk weet in te vullen, dan ben je een heel eind op weg. Misschien zou het deugdenlijstje nog aangevuld kunnen worden met Humor, Zelfrelativering en/of Acceptatievermogen.

Ik wijs er tenslotte nog op dat er ook interessante overzichten zijn van deugden of Perfecties in het Boeddhisme, de zogenaamde Paramita's, maar het probleem is dat er daarvan verschillende sets zijn, afhankelijk van welke Boeddhistische stroming je bestudeert. Bovendien voldoen de sets niet aan mijn eis van homologie, ze bevatten zaken van verschillende orde.

Wat zijn jouw deugden, brat? Afgezien dan van het brouwen van dat lekkere bier genaamd 'Drievoudige Straal'?

Gegroet, Brat.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten