donderdag 28 februari 2019

reactie

Nou Brat,

mijn associatie met lijstjes is niet zo positief. Hoewel ik je gedachtegang van controle dan wel de illusie van controle kan volgen.
Bij mij is echter het middel vaak erger dan de kwaal.

Als ik weer eens last heb van chaos, bijvoorbeeld ten gevolge van het omschakelen van dag naar nachtritme of vice versa, dan ratelt in mijn hoofd een lijstje van alle dingen die ik nog moet doen om ordentelijk naar mijn werk te kunnen gaan of thuis te komen.

Punt is, dat ik dan de hele tijd bang ben iets te vergeten. En juist, doordat ik zo bezig ben met het lijstje, alsnog dingen, die ik al mentaal heb afgevinkt omdat ik eraan gedacht heb, vergeet.
Of nog erger, zoals vanochtend, ik ben dan zo bezig in mijn hoofd dat ik totaal niet op let in de fysieke wereld en vervolgens met mijn hoofd tegen een deur aan knal.

Maar goed je had een concrete vraag namelijk wat zijn mijn deugden:

Eigenlijk klopt het aardig die volgorde van jou,


  1.   Dat ik verstandig en wijs ben staat buiten kijf
  2.   Met mijn rechtvaardigheidsgevoel is ook niks mis want is het nou wel zo rechtvaardig dat ik meteen met de billen bloot moet over mijn deugden en dat de vraagsteller zelf (jij dus) zich daar niet over uitlaat
  3.   Gematigdheid is ook wel een kwaliteit van mij, zoals we al zagen toen de marshmallow test ter sprake kwam
  4.   Ik kan wel koppig (de ondeugdelijke vorm van standvastig) zijn, maar ben geloof ik niet bovenmatig moedig of sterk
  5.   Geloof is niet zo aan mij besteed (geloof ik)
  6.   En hoop in de vorm van spes wordt te vaak weggedrukt door angst voor het onbekende dan wel onzekere. (Hoop in de vorm van feces is er wel, en vaak een hoop ook).
  7.   Maar waar ik Caritas moet plaatsen weet ik niet. Ik vind mijzelf een misantrope gezondheidszorg medewerker, hetgeen toch op zijn minst paradoxaal genoemd kan worden, maar deze zienswijze getuigd wel weer van zelfrelativering en humor En dit blog is natuurlijk het toppunt van acceptatievermogen.


Maar goed laat ik dan eens een lijstje met de werken van barmhartigheid opdreunen


  1.  De dorstigen laven
  2.  De hongerigen spijzen
  3.  De naakten kleden
  4.  De vreemdelingen herbergen
  5.  De tochtigen bevruchten
  6.  De zieken verzorgen
  7.  De gevangenen bezoeken
  8.  De doden begraven

En je mag zelf bedenken waar je goed in bent of niet natuurlijk.

tot dinsdag
brat

5 opmerkingen:

  1. ik ga akkoord met de uitkomsten van je zelfevaluatie aan de hand van de zeven deugden.

    Wat betreft mijn score op de lijst van lichamelijke werken van barmhartigheid: ik zal mezelf evalueren en meteen mezelf daarbij met jou vergelijken.
    Dorstigen laven doe jij in beginsel beter dan ik, gelet op je bierbrouwkunsten; voor de definitieve toekenning van je rapportcijfer is wel nodig dat ik er weer eens een paar krijg.
    Hongerigen spijzen doe ik beter dan jij; ik verwijs naar het kerstdiner.
    Naakten kleden: ik kom nooit naakten tegen. Wel houd ik de handdoek om mijn geliefde heen als zij op het strand badkleding wil aantrekken, is dat ook goed?
    Vreemdelingen herbergen: jouw score is abominabel want je herbert niet eens je eigen Brat als die eens een keer vraagt of hij mag logeren. Laat dus staan vreemdelingen. Terwijl ik dit wel doe. Zo hebben wij ooit, toen door een avondlijke storm de NS met uitval te kampen had, diverse mensen, die wij nauwelijks kenden, bij ons in huis laten overnachten.
    5 is geen werk van barmhartigheid. Maar los daarvan, mijn score is, voor zover ik weet, een factor oneindig hoger dan jij. Dankzij en alleen dankzij mij worden de Fijen-genen doorgegeven. Ha!
    Zieken verzorgen; okee ik zal coulant zijn en zie jouw werk dan als een vorm van ziekenverzorging. Dus scoor jij hoger, maar we vergelijken nu wel mijn status als onbezoldigd amateur met die van jou als bezoldigd professional.
    7: nog nooit gedaan. Is wellicht iets voor na mijn pensioen want lijkt me wel leuk. Overigens ben ik wel destijds als baby enkele malen in de Vughter gevangenis geweest toen onze opa daar nog werkte. Jij nooit.
    Doden begraven: ja scoren we allebei vergelijkbaar in denk ik.

    Nu de geestelijke werken van barmhartigheid:

    1. onwetenden onderrichten
    2. in moeilijkheden goede raad geven
    3. bedroefden troosten
    4. zondaars vermanen
    5. onrecht geduldig lijden
    6. beledigingen vergeven
    7. voor de overledenen en levenden bidden.

    ad 1 onwetenden onderrichten. Ik krijg regelmatig te horen dat ik zo'n leraar ben, dus dit zit wel goed. ik heb ook een innerlijke drang om wetenswaardigheden te delen.
    2: zeker. En niet alleen in moeilijkheden. Ongevraagd advies geven is een van mijn sterke punten.
    3 bedroefden troosten. Ik denk dat mijn bijdrage aan deze broederlijke blog daar in essentie eigenlijk grotendeels op neerkomt.
    4. zondaars vermanen; zie 3, idem.
    5. onrecht lijden: nee dat kan ik niet goed. Al vrij snel komt dan woede en wraaklust naar boven.
    6. beledigingen vergeven: nee hoezo. Ook hierin is wraaklust mijn drijfveer (moet wel koud geserveerd worden). Ik lijk hierin op Otet.
    7. bidden voor levenden en doden. Ja ik beken dat ik dat wel eens doe. Mijn verstand zegt dat het weinig zin heeft, maar ik snap ook de uitspraak dat in de loopgraven weinig atheïsme voorkomt. Ik hoor zelf op dit moment tot de deelverzameling levenden dus als ik voor mezelf bid telt dat ook. Ik meld in deze dat ik de bovennatuurlijke krachten al aanroep als ik mijn sleutels kwijt ben en geloof me, ik vind ze dan altijd binnen vijf minuten.

    De geestelijke werken van barmhartigheid liggen mij overigens (nog) beter dan de lichamelijke.

    Tot zover.
    Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is 5 geen werk van barmhartigheid, maar wel een goddelijk gebod/advies: zie Genesis 1: 28 en 9: 1

      Verwijderen
  2. Sorry hoor maar ik moet nu even streng zijn (cfm geestelijke werken 1 en 4). Los van het feit dat 'vermenigvuldig u' geen lichamelijke daad van barmhartigheid is waartoe je van mens tot mens kunt besluiten, maar inderdaad een goddelijk bevel is, uitgegeven tijdens het scheppingsgebeuren, geeft het woordgebruik in jouw formulering, met name het gebruik van het woord 'tochtigen' nogal te denken.... Een vermaning is hier op zijn plaats... Je ziet jezelf en/of de mensheid als hoefdragende dieren. Het komt bovendien uitermate vrouwonvriendelijk over.
    Benieuwd wat P. Lover hiervan vindt.
    En als verpleegkundige met een meer dan stevige medische basis weet jij ook wel dat het onzin is. Hominiden hebben een geheel andere cyclus, waarbij ontvankelijkheid niet beperkt blijft tot de uren van de eisprong.
    Kortom een vermaning is hier op zijn plaats. Foei, brat!
    En ik ga nog even door. Je besteedt geen aandacht aan mijn opmerkingen over de geestelijke werken van barmhartigheid. Daarmee overschrijdt je weliswaar geen gebod, noch verwaarloos je een werk van barmhartigheid, maar erg fatsoenlijk is het allerminst.
    Ik kom hier later op terug.
    Brat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg Brat, niet zo hoog van de toren schallen ja, anders zal de toorn des brats op u nederdalen.
      Je eerste opmerking was al kantje boord (Hoezo ga jij akkoord met mijn zelfreflectie deugdwijselijk gezien, ik heb uw akkoord geheel niet nodig, je kunt het niet met mij eens zijn, maar dat is iets geheel anders!!), maar je tweede opmerking is echt te hoogmoedig.Zeker daar je een zelfevaluatie mbt de deugden nog niet gegeven hebt.

      Ik geef toe dat het woord tochtig normaal gesproken bij runderen wordt gebruikt, maar een dichterlijke vrijheid moet zo af en toe kunnen.
      Oke oke dat ik daarmee de hoefdragende dieren wellicht beledig omdat ik de opmerking ook op mensen toepas het zij zo, maar ja ik ben geen hindoe, ze zijn voor mij niet heilig.
      Waar jij overigens leest dat ik zeg dat de ontvankelijkheid des mens slechts optreedt ten tijde van de ei-sprong ?
      En hoezo vrouwonvriendelijk ? Ik bedoel al die lijstjes komen wel van een club die nou niet direct bekend is om zijn vrouwvriendelijkheid.
      Weet je wat pas echt vrouwonvriendelijk zou zijn, bevruchten terwijl ze niet tochtig zijn, verkrachting noemen we dat.
      Pff

      Verwijderen
  3. En wat betreft die geestelijke werken van barmhartig zijn, ik zie het meer als martelingen zowel voor de uitvoerder als voor het degene die het ondergaat. Niet aan mij besteed.

    BeantwoordenVerwijderen