maandag 18 februari 2019

Donald Pilatus

Hai Brat,

Het is hier in NL fantastisch weer, de zon schijnt volop het voorjaar lonkt.
Zoals je weet is luieren een fanatieke hobby van me, en zo heb ik ook al menig uurtje in de hangmat liggen te comtempleren.

Waarover zeg je dan, nou over die stomme Trump, die de noodtoestand heeft uitgeroepen, om zijn muur te kunnen bouwen. En dat er meteen rechtszaken over worden aangespannen, waarbij het feit dat mijnheer Trump zelf al had gezegd dat het uitroepen van de noodtoestand niet nodig was mogelijk een grond zou kunnen zijn waarop de noodtoestand via de rechtbank teruggedraaid wordt.
Klik hier voor het artikel in Trouw erover.

Is hij nou echt zo stom, was mijn eerste gedachte toen ik dat artikel las, saboteert hij zijn eigen kansen met zo'n opmerking in een officiële redevoering, dat niemand hem daarop wijst.
Maar na enige momenten van hangmat contemplatie kwam ik met de volgende mogelijkheid.

Ik denk namelijk helemaal niet dat Trump zò stom is. Hij is bot, eigenwijs, mist totaal een moreel kompas en is alleen maar op aandacht uit.
Wellicht vindt hij het niet erg als zijn muur zo getorpedeerd wordt. Hij kan aan de ene kant laten zien dat hij echt alles maar dan ook alles uit de kast heeft gehaald om die muur er te laten komen, wat belangrijk is, want hij wordt door zijn achterban al als lafaard gezien.
Maar hij hoeft het niet met gestolen geld te doen als de rechtbank hem terugfluit. En dan kan hij weer zeggen, zie je wel, allemaal Obama rechters, en daar dan weer goed mee scoren.

En ondertussen zijn handen wassen in onschuld. Zoals Pontus vroeger deed

1 opmerking:

  1. Nou mijn beeld van Pontius Pilatus is zo slecht nog niet. Hij wilde de joden eerst laten inzien dat het onredelijk was om JC te kruisigen ('ik zie geen kwaad in hem'). Probeerde het toen met een 'mildere' straf: zweepslagen. Maar de joden volhardden in hun eis. Toen zei hij: zoek het dan zelf maar uit, ik heb er als Romein uiteindelijk niks mee te maken (symbolisch: handen wassen). Geen sterk bestuurder wellicht, maar wel tactisch.
    Trump daarentegen is vooral een narcist, gericht op het strelen van eigen ego, en ten tweede een lompe boer die linksom of rechtsom doordouwt. En daarbij vooral kijkt naar hoe hij zijn electoraat kan paaien. En ten derde lijkt het erop dat hij een landverrader is die vuile zaakjes met de Russen heeft opgezet.
    Als het dus Pilatus niet is, welke andere romeinse heerser leent zich dan het beste als vergelijking? Wat mij betreft maken Caligula en Nero de meeste kans. Na hun dood kregen beide een Damnatio Memoriae van de Senaat aan hun broek: een formele Vervloeking van de Nagedachtenis. Kijk dat lijkt me wel wat voor Trump.

    BeantwoordenVerwijderen