zaterdag 28 september 2019

Woordspel

Dag brat,

uit mijn vorige post over Schadenfreude Schade valt al een beetje op te maken dat ik woordspelletjes leuk vind. En dan hoeft het geen Duits te zijn, liever niet zelfs, Nederlands ligt meer voor de hand, al heet het dan, naar Battus, Opperlands: hogere taalkunst.
Ik vind bijvoorbeeld akoestische herhalingen mooi, zie het eerder genoemde voorbeeld. Zo bedacht ik ooit het zinnetje op een ansichtkaart aan de tante van een meisje Willemijn: 'ik zou je vragen willen Willemijn mijn groeten te doen'.

En wat vind je hiervan:

Vogels Spotten

Is het een valk? Is het een uil?
Nee, het is een spotvogel die me bedot,
en met mijn vogelkennis spot,
ik trap erin. Hij is mijn valkuil.

Woorden die op een onlogische manier zijn samengesteld uit andere woorden zijn grappig. Ofwel 'dolfijn!', aldus de walvis.

Een ander spel, leuk ook voor in een groep, is het volgende. Je kiest een geografische naam (land, stad, rivier, streek, gebergte) en bedenkt vervolgens een scene of ultrakort verhaal waarin de laatste zin is: die geografische naam (fonetisch), maar dan in een andere betekenis. De anderen moeten die dan raden. Ter hulp geef je wel een hint die het onderwerp typeert. Ik geef twee voorbeelden.

a. Twee mannen besluiten om samen een avondje te gaan biljarten. 'Maar,' zegt de een tegen de ander, verwijzend naar het slechte materiaal in de kroeg, 'ik neem mijn eigen keu mee, want ik wil die ....'. (stad in Noord Holland).

b. Een veehouder wil zijn koeien op de ouderwetse manier laten bevruchten en bestelt ter dekking een stier. Deze toont echter weinig interesse voor de koeien, waarop de boer geërgerd tegen die stier roept: '...' (land in Europa).

De antwoorden zet ik hieronder, maar dan achterstevoren:

a. einemmork
b. ejiraglub

Kun jij er ook een verzinnen? Dan zal ik je als antwoord ook weer op eentje trakteren.

Brat







7 opmerkingen:

  1. Nou ik ben niet zo'n taal virtuoos.
    Ik snapte bovenstaande grapjes ook niet direct.
    Het enige wat ik kan bedenken, overigens niet over plaatsnamen is het volgende:
    In het nieuws gelezen, die BN-er met opvallende voorkeur voor bling, hij steelde zelfs een gouden ring, ja dan ben je snel een ex-ster.

    En deze is al heel oud, al wast alleen al om de mores.
    Een stel vraagt aan de pastor,"oke geen seks voor het huwelijk, maar zoenen mag dat"? De pastor weet het niet zeker en vraag het aan zijn baas de deken. En de deken bleek het kussen te laken.
    Tabee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanochtend weer ouderwets de vaat op de hand gedaan in het huisje van Rob. Niks leuk, ik wou dat de afwas af was dacht ik nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Okee, hier nog een van mij.

    Uitroep van blijdschap, van een kannibaal die zijn lievelingsgerecht ziet: ‘....!’ (Hoofdstad van Europees land).

    Antwoord volgt later.
    Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De blijde uitroep van de kannibaal: 'Athene!' (Aah! Tenen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou vooruit, nog eentje dan (zelf ooit bedacht):

    Jan en An staan als duo op toneel. Jan beklaagt zich erover dat An allergisch reageert als hij in de coulissen verdwijnt. Hij zegt: 'Telkens als ik ....'. (Aziatisch land)

    BeantwoordenVerwijderen