zondag 29 maart 2020

Biervilt 2

Dag brat.
Grappig, ik was vanacht, toen ik niet kon slapen, met dezelfde vraag bezig als jij toen ik je post las.
Bijgaand mijn berekening, net iets anders opgezet. Helaas weet ik niet al mijn bronnen meer, maar vergelijkbaar met NRC. Kan de Volkskrant zijn, of het nieuws of zo.

In totaal zullen we in Nederland (inwoners 17,4 mln) zonder inzet van werkzame middelen ongeveer 10,4 mln besmettingen krijgen; dan dooft de besmetting uit.
Ik heb gelezen dat ongeveer 1 op de 7 besmette mensen echt flink ziek wordt.
Dan ga ik er vervolgens van uit dat de helft daarvan naar het ziekenhuis gaat. De andere helft ziekt thuis uit (men stuurt aan op zo lang mogelijk thuis blijven) of verkiest thuis danwel in een van de zorghotels paliatieve zorg te krijgen.
Dan las ik dat tegenover elke IC patiënt met Covid-19, vier patiënten in een gewoon ziekenhuisbed verzorgd worden. (Overigens wordt niet iedere IC patiënt beademd, maar die opsplitsing ken ik niet).
Ik neem jouw getal van gemiddeld 3 weken op de IC  over, want dat blijkt zeer correct, was net op het nieuws - al dacht ik dat het veel lager lag. En ook het getal van 1700 IC-bedden beschikbaar voor Covid-19 neem ik over.

Dit leidt tot:
10.400.000 x (1/7) x (1/2) x (1/5) x 21 =  3,12 miljoen IC dagen.
3.120.000 / 1700  = 1835 dagen, ofwel 5 jaar.

Lekker dit. Tegen die tijd is de economische motor geheel opgeblazen, kunnen we deze zorg niet meer betalen, gaan er meer (en sneller) mensen dood, en lost het probleem zich op een Braziliaanse of Wit-Russische manier op.
Er zijn twee sprankjes van hoop: (1) ze vinden toch binnen een paar maanden een kuur waarmee je kunt genezen en/of een vaccin voor de mensen die nog niet ziek zijn geworden; en (2) er zijn veel meer besmettingen onder ons, het virus is meer verspreid en minder gemeen.

Wat dit laatste betreft. Op die onvolprezen site 'Word-o-meter kijk ik met interesse naar de landenlijstjes. Ik zou namelijk graag een indicatie krijgen van het percentage van de besmettingen dat werkelijk ziek wordt. Omdat er signalen zijn dat de groep die wel besmet is, maar er bijna niets van merkt, groter is dan we denken. Dat zou uitermate gunstig zijn, want stel dat niet 1 op de 7 maar 1 op de 20 besmette mensen echt ziek wordt, dan kom ik in mijn rekensom hierboven uit op 642 dagen. Daarom keek ik naar de getallen van Zuid-Korea. Daar proberen ze iedereen die een of meerdere symptomen heeft, te testen. Dus, als verder de krachten enigszins vergelijkbaar zijn (hetzelfde virus, en ongeveer even sterke mensen) is dat ons voorland.  Daar blijkt dat 99% van de lopende gevallen 'mild' is, en 1 % 'serious or critical'. Maar het belangrijkste: zij hebben een groter deel van hun zieke populatie in beeld. (Overigens: (1) We weten niet wat onder 'mild' wordt volkstaan. (2) In Zuid-Korea meten niet aan mensen zonder verschijnselen. Dus de groep besmette mensen met zeer milde of helemaal geen klachten hebben ze niet in beeld).
Van de groep afgesloten gevallen is 97 % genezen, en 3 % overleden. Er is een moment geweest, 4 maart, waarop de helft van de afgesloten gevallen overleden was, maar daarna is het cohort genezen patiënten aan een inhaalactie begonnen.


 Aangezien er veel met Italië wordt vergeleken, ook daarvan de statistieken:


Italië is nog niet klaar, zo te zien. Als er straks meer mensen genezen worden verklaard, zul je de groene lijn omhoog moeten zien gaan.
In Nederland zie je aan de getallen dat alleen patiënten in het ziekenhuis gemeten worden (plus zorgpersoneel). Vandaar dat er relatief veel serieuze zieken voorkomen. Maar qua afgehandelde zaken is iets geks aan de hand. Het lijkt erop alsof de administratie niet klopt. Er zijn rond 13 maart een aantal genezen gevallen genoteerd, maar daarna alleen maar overledenen. Maar dan nog, zou de stand nu moeten zijn: 25 % genezen, 75 % dood. Dus het onderste plaatje klopt niet.



Voorlopige konklusie...?
Uit de metingen van Zuid Korea blijkt de ziekte relatief minder erg dan wij nu denken, want zij meten meer aan besmette mensen en zien een groter cohort 'mild' (of ze zijn daar veel gezonder; of ze hebben daar een zwakkere variant van Covid-19; of ze liegen hun statistiek bij elkaar).
Hoe dan ook: het gaat om de basis van de pyramide, waarvan we niet weten hoe groot hij is. Zeg maar de onderkant van de drijvende ijsberg.
Het laatste plaatje maakte ik vanmiddag tijdens Buitenhof.
Er zou meer gemeten moeten worden. Goed daar nu veel inspanningen op zijn gericht.

Houdoe. Brat.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten