zaterdag 21 maart 2020

Verontrustende grafieken

Brat

Dit zijn bijzondere tijden.
Je vroeg me om mijn grafiekjes bij te houden, ik heb dat even gedaan maar toen vond ik deze site.
En die houden het voor heel veel landen mooi bij.
Als je in de tabel op een land klikt kun je naar onder scrollen en de sterftecijfers grafieken zien.
Dat is niet echt geruststellend.

Kijk maar eens naar deze gegevens van Italië. Scroll naar beneden totdat je de grafiek van sterftecijfers krijgt en zet hem op stand logaritmisch. Vandaag 21 maart krijg ik dit:

Italië zit al tijdje in soort van lock-down, maar aantal sterfte gevallen loopt nog exponentiëel op. Immers op logaritmische schaal bijna een rechte lijn.

Dit zijn verontrustende tijden.

Hou je haaks

3 opmerkingen:

  1. Ja het is ernstig. Zoals telefonisch-bespiegelend besproken, redeneer ik als volgt. Ik kijk vooral naar het aantal doden, en aantal doden per miljoen.
    Vandaag telt NL 136 doden. Deze mensen zijn een tijd geleden besmet geraakt. Laten we zeggen 1 week geleden. De gezamenlijke GGD's schatten het aantal besmettingen toen op 6000. Voorzichtigheidshalve maak ik daar 10000 van. Bij een virus met deze besmettelijkheid hoort een uitdoofpercentage van 60%, ofwel 10 miljoen Nederlanders zullen, als er geen middelen komen, besmet raken. Als 10000 besmettingen 136 doden inhoudt, betekent 10 miljoen besmettingen 136000 doden. Zeg dat we er twee jaar over doen, en uitgaande van een steady state dus een continue stroom van gevallen (te bereiken door gedrag als gevolg van overheidscontrole en gezond verstand van burgers) dan zit je op 186 doden per dag, gedurende 2 jaar. Het is en blijft nauwelijks te bevatten.
    Maar goed, de hoop is gericht op middelen. Wel grappig dat een van de middelen die voorlopig interessante resultaten laat zien (afkomstig uit het HIV pakket) Remdesivir heet: klinkt als straattaal voor Rem Dit Virus. En dat is precies wat het moet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de tabel op de door mij hierboven genoemde site wordt nu in de laatste kolom het aantal doden per miljoen inwoners bijgehouden. 1 Italië, 2 Spanje 3 Iran 4 NL.
      Gisteren was Frankrijk 4 en NL 5 met respectievelijk 17 en 16 doden per miljoen. De cijfers van Frankrijk zijn nu nog niet binnen dus kan nog dat die op 4 komen

      Verwijderen
    2. Aanvulling. Ik zie net dat er een knopje boven in elke kolom is waarmee je de tabel kunt rangschikken. Dat gedaan voor sterfgevallen per miljoen en dan blijkt San Marino opeens ruim boven aan te liggen. Maar dat is eigenlijk gewoon een onderdeel van Italië wat mij betreft.

      Verwijderen