Brat herinner je je deze post van mij nog ?
Enfin afgelopen dinsdag besloot ik om met trein naar huis te gaan. Normaal gesproken haal ik de IC van 07:56 te Amsterdam Zuid (richting Venlo) om dan over te stappen te Utrecht op de stoptrein naar Rhenen. Omdat ik laat was vouwfietste ik me een ongeluk en bezweet en hijgend sprong ik om 07:55 in die gereedstaande IC naar Venlo.
Eenmaal in de IC check ik nog even de NS App en zie dat die hele overstap er die dag niet is.
Hetgeen bijzonder is want als ik nu in de app kijk dan staat hij er wel !!! En er waren opdat moment nog geen storingen op mijn traject. Maar dat terzijde.
De volgende overstap die in de app staat is de IC naar Nijmegen, die 13 minuten na mijn trein ook vanaf Amsterdam Zuid vertrekt. Ik realiseerde me dat ik helemaal voor niets me het leplazerus had gefietst, en mogelijk medeweggebruikers een hartinfarct bezorgd. Ik had veel beter die IC naar Nijmegen van 08:09u kunnen nemen om dan zonder overstap te reizen. Tenminste dat dacht ik op het moment dat ik metalig lawaai hoorde en de trein acuut begon te remmen. 'Dat klinkt niet best' zei ik tegen de conducteur die tegelijkertijd door de machinist werd opgeroepen. Inderdaad een aanrijding en na inspectie helaas een aanrijding met persoon. (klik)
Dat was voor mij de eerste keer dat ik in een trein met aanrijding zat, maar ik wist het wordt een plaats delict onderzoek, dat kan wel even duren. Gelukkig had ik goede muziek (Ronnie Jordan), een leuk boek (1q84) en niet onbelangrijk een lege blaas. Het is ongelukkig zoiets, met name voor de aangeredene, maar ik zou het wel overleven. Op dat moment was ik niet meer geïrriteerd, en zelfs de ergernis over het voor niets hard fietsen raakte ik snel kwijt.
Toch nog relatief snel werden wij geëvacueerd en om 10:25 had ik dan de overstap op Utrecht. Kortom flinke vertraging en dan heb je recht op restitutie.
Wijs na de vorige keer, heb ik 2 dagen gewacht (want het kan pas na 24 uur) en het formulier ingevuld.
En goh, hoe verbazingwekkend dat ging WEER NIET.....
Of om precies te zijn niet makkelijk.
Ten eerste als je je banknummer invult dan neem ik dat over van mijn pasje, daar staan heel makkelijk spaties tussen bepaalde nummer groepen zodat het wat leesbaarder is. Echter als je een spatie invult dan geeft het formulier de melding dat je een niet correct bankrekeningnummer gebruikt.
Maar je moet niet alleen de spatie weghalen, maar alles en van begin af aan weer alle letters en cijfers invullen. (En dat terwijl de NS weet welk bank ik heb want ze schrijven er automatisch mijn kosten vanaf).
Maar goed uiteindelijk werd mijn identiteit en mijn bankrekening geaccepteerd.
En verdraaid, ik kon het bericht verzenden hetgeen (zoals je wellicht nog weet of bij herlezen van mijn eerdere post gezien hebt), de vorige keer niet ging.
En ik kreeg meteen respons :
Volgens onze gegevens was er op dat moment geen vertraging op het door u ingevulde traject. U kunt daarom geen aanvragen indienen.
Nou daar sta je dan.
'Ik bel ze op, het is nacht, ik zit op mijn werk, ik heb de tijd', zo dacht ik
De NS klantenservice is 24 uur bereikbaar als je je door het keuzemenu heen weet te worstelen. En 's nachts zijn de wachttijden beduidend minder lang.
Ik heb altijd erg veel moeite met die telefonische keuzemenu's, de mogelijkheden lijken nooit exact passend voor mijn situatie, of de lijst is zo uitputtend lang dat ik na afloop denk wellicht valt het onder het kopje .... maar bij welk keuzenummer hoort dat ook al weer ?
Maar deze keer leek het toch redelijk te volgen.
Keuze 2 omvatte de frase financiën, en inderdaad in het bij keuze 2 behorende submenu was wederom keuze 2 specifiek gereserveerd voor geld terug bij vertraging. Mijn keuze. Daar was ik blij om want als je blijft hangen bij zo'n keuzemenu dan krijg je uiteindelijk ook wel iemand aan de lijn, maar dan vaak net de verkeerde, en dan probeert die je weer door te verbinden en dat gaat dan niet. Maar goed, daar zou ik nu dus geen last van hebben, ik was immers bij de specifieke keuze 2 submenu 2: 'geld terug bij vertraging'.
Alleen ze hadden het nu toch blijkbaar druk, want het duurde even voordat ik iemand aan de lijn had.
Na tijdje gewacht te hebben (en de instellingen van mijn Netflix abonnement bijgewerkt te hebben, je probeert toch functioneel bezig te blijven niet waar, zelfs op je werk) was daar een medewerker, die mij een prettige avond dan wel nacht toewenste.
Ik dacht laat ik sociaal doen, ik wens hem niet alleen een goede nacht toe, maar vraag gelijk belangstellend of ze het druk hebben.
Alleen de persoon begon zich daarop meteen uitgebreid te verdedigen en te excuseren voor het door mij gelede ongemak, zodat ik bijna de neiging had hetzelfde te doen.
Enfin ik begin te vertellen dat ik geld wilde terugvragen bij vertraging, maar dat het niet ging omdat ik bovenstaande melding kreeg.
De NS klantenservice mijnheer vond het allemaal erg vervelend, maar niemand kon mij nu daarbij helpen, want de systemen en de mensen die bij die systemen hoorden waren alleen overdag bereikbaar dus of ik overdag even opnieuw wilde bellen. En dat terwijl ik deze mijnheer aan de lijn had gekregen na de specifieke keuze 2 submenu 2, geld terug bij vertraging. Daar zakt je broek toch vanaf? (Hoewel in mijn geval het ook aan mijn riem kan liggen want die blijft niet zitten op de door mij verkozen stand).
Vandaar mijn herhaalde vraag aan jou (en nog immer onbeantwoord):
Wat denk jij Brat, onbewust foutje van de NS of bewuste ontmoedigingspoging ?
groetjes brat, en hopelijk tot dinsdag
Ik denk een B.O.
BeantwoordenVerwijderenBrat