zondag 11 november 2018

Down Under series

Brat,

Afgelopen week moest ik werken en het was rustig op het werk. Overdag lopen ze het vuur uit de sloffen, maar 's nachts was het rustig in het ziekenhuis. En wat doe je dan, je gaat Netflix kijken. (Ik althans).

Punt alleen is wat ga je kijken, en inmiddels weet ik het, ik ben fan van series uit Oceanië.

De eerste Australische serie die ik zag, overigens alweer een tijdje geleden, was Rake. Ontregelend leuk, uit het niets komen er opeens waanzinnige plotwendingen, bizar maar binnen de verhaallijn voorstelbaar. Het gaat over Rake, een coke snuivende, op het randje balancerende (en soms er over heen kukelende) advocaat. Deze serie is met name humoristisch.

De tweede serie onlangs gezien is Deep Water, een politie thriller over de moord op een homoseksuele man op een van de beroemde surf beaches van Australië.

De derde serie, Top of the lake, ook een politie thriller, speelt zich af in Nieuw-Zeeland, met actrice Elisabeth Moss, (van de Handmaid's Tale) in de hoofdrol. Ik geef onmiddellijk toe dat zij geen Nieuw-Zeelandse is, maar dat doet er niet toe.

De laatste twee zijn ontzettend spannend maar ook mooi ontroerend drama.

Maar waarom vind ik die series uit Oceanië zo mooi. Ik kan er niet helemaal de vinger opleggen, maar het cultuur verschil tussen daar Down Under, en hier wordt subtiel in beeld gebracht. Het goede acteer werk is echter ook een pre, net zo als het leuke accent.

Kortom aanraders.

Groet brat

2 opmerkingen:

  1. Ja, om je vraag van het eind te herhalen: wat heb je toch met drugsafhankelijke, zich maar net in de maatschappij handhavende, in de dienstensector werkende, enigzins wereldvreemde hoogopgeleiden?
    Eerst die Dag uit Noorwegen, nu deze Rake uit Nieuw Zeeland. Herkenning wellicht?
    Groetjes, Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rake is uit Australië.
    En meer wens dan herkenning, als kind/jongeling had ik altijd al de ambitie om clochard te worden, maar kijk mij nu burgerlijk tot op het bot.

    BeantwoordenVerwijderen