woensdag 28 november 2018

Over ondernemen gesproken

Dag Brat,

In jouw vorige post maakte je de opmerking dat ondernemen iets minderwaardigs is vergeleken met werken voor de publieke zaak. De farmaceutische industrie is naast de tabaksindustrie daar wat mij betreft een mooi voorbeeld van.

Van de zomer was een fabrikant in het nieuws die een oud medicijn, maar vanwege een nieuwe werking nog steeds onder patent, in prijs had verhoogd van € 0,28 naar € 140,- per pil.

Het AMC dacht slim te zijn en ging zelf dat medicijn maken in hun eigen apotheek. Dat mag, magistrale bereiding heet dat. Het gaat over een oud middel tegen galstenen dat ook blijkt te helpen bij een zeldzame stofwisselingsziekte.

Alleen de fabrikant vond dat niet leuk en schakelde de inspectie in. En die tikte het AMC op de vingers. Wegens zogenaamde onzuiverheden was de veiligheid van de cliënten niet gegarandeerd.

Ik vond dat flauw van de inspectie, teveel conform regeltjes.

Maar de inspectie heeft nu blijkbaar het volledige onderzoeksrapport klaar, en dan krijgt het verhaal een heel andere wending.

Zoals nu vermeld in het NRC, moest de inspectie optreden na een brief van de farmaceut. Blijkbaar was de inspectie er ook niet geheel blij mee.
Maar ze laten nu middels het onderzoeksrapport weten niet alleen wat het AMC fout deed, maar ook hoe het wel mag. Bewust volgens de hoofdinspecteur.

Kijk dat vind ik nou weer leuk.

Groet brat.

3 opmerkingen:

  1. ha brat. Goed verhaal. En die term 'magistrale bereiding' klinkt ook lekker Harry Potter achtig, alchemistisch.
    Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben de term magistraal vervaardigd voor het eerst tegengekomen bij mij op het werk. Staat er op een pot zalf of capsules, magistraal vervaardigd. En dat 'Harry Potter'-achtige herken ik ook wel, maar dat klopt ook wel. Het komt dan de magister die de steen der wijze probeerde te vervaardigen volgens wikipedia.

      Verwijderen
    2. Ja natuurlijk komt het daarvan. Denk trouwens ook aan de spreuk Natura Artis Magistra: de natuur is de leermeesteres van kunst en wetenschap. De Amsterdamse dierentuin heeft dit als wapenspreuk, en heet daarom afgekort Artis.
      Ik zal over de rol van de natuur wel een keer een post schrijven.

      Verwijderen