donderdag 22 november 2018

To Brexit or not to Brexit

Hai Brat, welkom terug.

En ja ik ga het weer over de Brexit hebben.
Wat mij vorige week verbaasde was dat ergens in een bijzin stond dat May had beweerd dat het haar deal was, een harde Brexit of geen Brexit. Zie dit citaat:
Woensdag, voor het politieke spektakel losbarstte, zei May dat de keuze eenvoudig was: mijn deal, geen deal of geen Brexit. Na al het tumult is dat nog steeds het geval. (Laatste zin uit dit artikel van het NRC afgelopen vrijdag).

De boodschap werd door de media met name opgevat als: "Dit is de beste deal die we kunnen krijgen, we gaan niet terug naar de onderhandelingstafel".
En er was uitgebreid aandacht voor de onenigheid in de Britse regering en het parlement, en er werd volop gespeculeerd op de toegenomen kans van een harde Brexit.

Maar de mogelijkheid geen Brexit werd niet verder uitgediept. Want op het stroomdiagram uit hetzelfde artikel kan ik de mogelijkheid geen Brexit niet direct ontdekken, wel indirect via tweede referendum maar dan nog denk ik te weinig tijd.

Gisteren schijnt May te hebben gezegd, mijn deal of geen Brexit. De harde Brexit optie niet meer noemend. Zie hier.

Maar hoe kan de Brexit (hard of zacht) niet doorgaan. Daar kan ik maar bar weinig over vinden.
(Ik vond alleen dit artikel).

Ik denk nog steeds no deal Brexit.
Maar mocht het toch op een proces uitdraaien waarbij de Brexit niet doorgaat, dan voorspel ik nu dat hier een complottheorie uit voortkomt. Namelijk dat Theresa May moedwillig een zo slechte deal heeft bekokstoofd, dat de Brexit daarom niet doorging. Zij is immers van origine een non-Brexiteer.

En weet je Brat, misschien geloof ik die theorie ook nog wel een beetje.

Tot gauw,
brat

2 opmerkingen:

  1. Gut gut gut, wat zijn de bratjes met de Brexit bezig. Weet je wat ik hoop. Dat er een no-deal Brexit komt en dat Poetin dan die stomme Britten verbiedt om de Europese landingsrechten te gebruiken. Als dat zo werkt, want dat weet ik niet zeker, maar het zou wel een mop zijn.
    Iets heel anders, waar blijft mijn Bier ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. GradGrofski: wat dat bier betreft heb je in elk geval een goed punt. Toch is dit uitblijven beleidsmatig doordacht en bovendien psychologisch (zo je wilt psychotherapeutisch) verantwoord. Dit noemen wij deskundigen wel: het principe van de uitgestelde beloning. Geloof ons: daardoor smaakt het bier straks nog veel lekkerder.
      Brat.

      Verwijderen