zaterdag 6 oktober 2018

Afgelopen vrije week

Brat,

Mijn vrije week zit er weer op, ik ben weer aan het werk.
Terugkijkend best wel goede week gehad, met de nodige nuttige taken (ik heb zelfs 2x het gras gemaaid, de garage daarentegen nog niet opgeruimd).

En ik heb genoten van je wiskundige formule van de veldkracht van broederschapskracht.


Nog meer echter heb ik genoten van de het nieuws van die stuntelende GROe-ers. Werkelijk te amateuristisch voor woorden. Had Carré het zo opgeschreven, en die heeft heel wat stuntelaars in zijn spionage romans, dan had ik het als te onwaarschijnlijk beoordeeld.
Taxi bonnetjes, zelf gemaakte foto's, je laten betrappen met al je apparatuur in de kofferbak, niet eens fatsoenlijk je browser geschiedenis wissen. Het is niet te geloven.

Maar waar mijn broek helemaal van afzakte was het feit dat een van onze spionnen een profiel heeft op een russische dating-site. Klik hier voor dating site, en hier voor NOS artikel erover, en bekijk dan ook de video over hoe ze hem vonden.

De NOS gaat uitgebreid in over de foto, maar ik was nieuwsgierig naar zijn eigen russische omschrijving.
Расчетливый, рациональный, циничный.
Если на Вас распространяется правило женской логики Колмогорова, мы не подружимся.Если не понимаете о чем говориться в предыдущем предложении - тоже.
Hetgeen betekend:
Voorzichtig, rationeel, cynisch.
Als de regel van de vrouwelijke logica van Kolmogorov op jou van toepassing is, zullen we geen vrienden zijn.
Als u niet begrijpt wat er in de vorige zin is gezegd - ook.

Voorzichtig ?!? Ha
Rationeel, weet ik niet
Cynisch , ja dat geloof ik wel met zo'n brutale operatie

Maar dan de regel van vrouwelijke logica van Kolmogorov..?
Wat zou daar mee bedoeld worden dacht ik.
Ik denk dat mijnheer verwijst naar de Brouwer-Heyting-Kolmogorovinterpretatie, en daarbij zeer typerend de nederlanse inbreng onder het tapijt moffelt. En wellicht dan het gedeelte van de het niet van toepassing zijn van de wet van de uitgesloten derde. (Zou hij op een triootje hinten of dat juist niet willen? ) Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Misschien dat onze russische volger Grad Grofski hier een licht op kan laten schijnen.

7 opmerkingen:

  1. Hoi bratje, sorry dat ik je per e-mail lastig heb gevallen met mijn problemen inzake het blog-systeemoperatorschap. Jij werkt weer. Wel raar dat ik dit weekend zo dicht bij jouw werkplek lag te snurken, in Amsterdam. Kun je eigenlijk bezoek ontvangen op je werk 's-nachts? Zo ja dan kom ik bij een volgende logeergelegenheid een keer een kop koffie bij je drinken. Als je wil tenminste.
    Ciao Brat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt rustig bij me langskomen. Alleen.... of we je nog laten gaan dat is niet zeker. Toedeloe. brat.

      Verwijderen
  2. Ha brat, mijn vorige reactie was erg kort. dat is te verklaren doordat ik bij het bekijken van je post, niet op 'meer lezen...' had geklikt en dus dacht dat de melding dat je weer aan het werk was en tweemaal het gras had gemaaid, alles was. Pas in tweede instantie zie ik het hele verhaal over de Russische spionnen. Prachtig. En inderdaad ongelofelijk. Leuk ook dat filmpje van de NOS.
    Er zijn twee mogelijkheden. Of die russen zijn echt zo dom. Daar lijkt het op want ze showen hun hele hebben en houden op internet. Of ze zijn veel slimmer dan wij denken. Dan zou het kunnen zijn dat deze groep van vier een opzettelijk offer vormt, vergelijkbaar met een kleine koerier die drugsbaronnen soms opzettelijk prijsgeven, bijvoorbeeld om de honger en bijbehorende alertheid van de tegenstander te temperen, of om de aandacht af te leiden van een ander, veel groter, transport.
    Tezamen vormen deze twee mogelijkheden (ze zijn dom of ze zijn slim) een volledige oplossingsruimte (ervan uitgaande dat de domeinen dom en slim zo zijn gedefinieerd dat ze aan elkaar grenzen). Dan kun je daar statistiek op loslaten. En dan zitten we precies in het levenswerk van... Kolmogorov!! Jawel! Deze russische wiskundige heeft zich met name gericht op de theoretische fundamenten van statistiek. Hij vond namelijk dat ook de statistiek, net als algebra, gebaseerd moest zijn op een aantal axioma's en logisch onderbouwd moest zijn. Daar gaat het merendeel van zijn werk over. Inderdaad heeft hij met Brouwer en Heyting gepubliceerd over intuïtieve logica, dat zou best wel eens die vrouwelijke logica kunnen zijn. Over wanneer een gebeurtenis P zich ontwikkelt richting het Absurde.
    Alleen, en nou komt het, die intuïtieve logica gaat juist over werelden waarin 'the law of the excluded middle' niet geldt: daar waar er naast 'P is waar' en 'P is onwaar', nog een derde zone is. (Klinkt mij inderdaad heel erg als een vrouwelijke redeneertrant in de oren). En nu zegt onze 'vriend' dus: als dit op jou van toepassing is, zullen we geen vrienden zijn. Kortom, hij is er een van het zwart wit denken. Of hij is slim, of hij is dom, een derde variant is er niet.

    Hierbij tel ik het volgende op. Onze russische 'vriend' staat met zijn profiel op een datingsite waar hij zichzelf aantrekkelijk probeert te maken voor Russinnen, en dan koketteert hij met het werk van een in 1987 overleden wiskundige. Kortom: hij etaleert zich als een nerd die een nerdinnetje zoekt. En dat op een datingsite (waar nerdinnetjes niet snel naar toe zullen gaan).
    Dit brengt mij terug naar de vraag waarmee ik begon: zijn ze nou echt zo dom of zij ze heel slim? Logisch redenerend leidt dit alles wat mij betreft tot deze éne konklusie: hij is blijkbaar echt dom.
    Tenzij...tenzij... hij dit alles ook alweer voorzien heeft, en die advertentie op de datingsite zette niet om een nerdische Russin aan de haak te slaan, maar om ons een rad voor ogen te draaien... Aaaahrr!

    Hieronder iets over die logica.

    Benieuwd of GradGrofski nog wat toe te voegen heeft...

    Je Brat.

    rom Wikipedia, the free encyclopedia
    Jump to navigationJump to search
    Intuitionistic logic, sometimes more generally called constructive logic, refers to systems of symbolic logic that differ from the systems used for classical logic by more closely mirroring the notion of constructive proof. In particular, systems of intuitionistic logic do not include the law of the excluded middle and double negation elimination, which are fundamental inference rules in classical logic. Intuitionistic logic is one example of a logic in a family of non-classical logics called paracomplete logics: logics that refuse to tautologically affirm the law of the excluded middle.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha HA HAAA,
    een eclatant succes voor de GROe.
    De братья плотники in totale verwarring.
    En verder laat ik mij niet provoceren tot ondoordachte reacties.
    до свидания

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou beste GradGrofski, als je dit gebeuren ervaart als een succes voor de GROe, dan heb je zelf waarschijnlijk weinig successen meegemaakt in je leven, want geloof me, dat voelt heel anders. Zo heb ik diverse malen LBL gefietst (kenners weten waarover ik het heb, en weten dat het eigenlijk TBT is) en geloof me, het gevoel dat gepaard gaat met het halen van de eindstreep, na 12 uur fietsen, is onbeschrijfelijk zo fijn. De vreugdetranen die mijn fietsmaten en ik op de meet vergoten hebben, nou daar zijn die van Gerrie Kneteman zaliger niks bij. Maar ja, als je geen fietser bent (wat ik vermoed) dan ken je dit soort gevoelens niet natuurlijk.
      Brat.

      Verwijderen
    2. Daar moet je echt zo'n slap Bratje Plotniki voor zijn, beetje gaan janken na een fietstocht.
      Nou ik heb nooit iets gedaan als LBL, ik weet zelfs niet wat t is, ik kan er geen Bastognekoek van maken.
      Ik fiets af en toe naar mijn werk, en ik doe boodschappen op de fiets, meer dan genoeg.
      (En dan denk ik toch dat ik meer fiets kilometers per jaar maak).
      Groet Grad

      Verwijderen
  4. Ik vermoed dat je nogal een bierdrinkende bent dus chapeau (dat betekent petje af) voor al die kratten die je per fiets versjouwt.
    Hoewel je venijnig en negatief reageert, begin ik je toch wel te mogen Gradje!

    BeantwoordenVerwijderen