dinsdag 16 oktober 2018

Warm

Ha brat! Eerst even een zorgpuntje. De eerste week groeide het aantal volgers procentueel ongekend snel, maar we blijven nu op drie hangen. Misschien komt dat omdat we, of beter gezegd: ik, teveel over nerdachtige zaken schrijf. Jouw blog met triviaal geleuter over je vrije week heeft bijvoorbeeld wel zeven opmerkingen gescoord, terwijl die van mij over topologie slechts tot één opmerking leidde, en dat was een verplichte nog wel. Ik ga het dus over een andere boeg gooien, over het weer.

Want wat is het toch een heerlijk weer. Wij zitten deze dagen graag op ons terras, hoewel het er ook gevaarlijk is, want links en rechts vallen de walnoten naar beneden en die slaan behoorlijk hard in (soms komen ze dan ook van grote hoogte omlaag gezeild). Maar we doorstaan het notenbombardement want het is zo lekker buiten, niet normaal, zo lekker warm.
Dat brengt me er op dat het team van Zondag met Lubach een mooie vondst had, als reactie op het plan van GroenLinks om het iconische I amsterdam af te schaffen. De vondst was om de I weg te doen, de m om te draaien en er een w van te maken en dan de letters te husselen, en voilà: warme stad. Leuk. En het klopt, want warm, dat is Amsterdam toch ook. Al ben ik, met een amsterdammertje als kleinzoon, niet geheel onbevooroordeeld. (De hele aflevering van Z met L is trouwens de moeite van terugkijken waard met grappen over Dijkhof, Jetten en de Hongaren).


Gezellig geneuzel toch, in een tijd waarin er veel serieuze narigheid en onzekerheid is.

Zoals... het klimaat. Want ja die lekkere nazomer is mooi meegenomen, maar 25 graden half oktober, zeg nou zelf, dat is toch niet normaal?  'Wij zijn de eerste generatie die met klimaatverandering geconfronteerd worden, en tegelijkertijd de laatste generatie die er wat aan kan doen', aldus Obama een paar jaar geleden in Parijs. Mooi gezegd. Maar hoe die verandering bewerkstelligen? Diederik Samson had een goed en optimistisch verhaal bij Buitenhof. Voor Nederland geldt: 600 vierkante km aan zonnepanelen voor 2030, of een daarmee equivalente bron van duurzame energie, en dan hebben we de doelstelling bereikt (als ik het goed begrepen heb). Bovendien is ook China goed bezig, waar ze het openbaar vervoer van een stad van 16 miljoen inwoners in 3 maanden tijd hebben gewijzigd van fossiel naar duurzaam. Samson duidde ook mooi de door Urgenda afgedwongen gerechtelijke uitspraak tegen de Staat: een voorbeeld dat de maatschappij in de volle breedte bewust aan het worden is. Net zoals ik jaren geleden op een bepaald moment in mijn werk merkte dat banken bij de financiering van stadsvernieuwingsprojecten eisen gingen stellen ten aanzien van bodemkwaliteit. Het is een goed teken als sectoren die vanuit de aard van hun werk behoudend zijn (zoals justitie en de financiële wereld - je wil toch niet dat ze daar uitermate experimenteel te werk gaan), de koerswijziging gaan volgen.
Maar misschien is dit al weer te nerdisch?

Terug naar de warmte. Ronduit heet gaat het de komende dagen worden omtrent de Brexit. Eerder vroeg je mij, in je post op 27 september, wat ik daarvan vond. Ik schreef een behoorlijk lange reactie, waarover je ging nadenken. Ik wacht nog steeds op het resultaat daarvan, zie de opmerkingen onderaan. Enfin, het lijkt wel of de Britten de theorie van het onderhandelen niet goed op een rijtje hebben. Ze willen een 'open' grens tussen Ierland en Noord-Ierland voor goederen. En ze willen niet dat Noord-Ierland een andere status krijgt dan de rest van de UK. Tot zover qua wensen begrijpelijk vanuit hun standpunt bekeken. Maar de Britten willen niet inzien dat andersom voor de EU geldt dat vrij verkeer niet slechts zaken en diensten kan betreffen, maar dan ook geldt voor mensen. Op zich toch ook een begrijpelijk standpunt. Complicatie bij dit alles is dat Theresa May richting het parlement beloften heeft gedaan en zich daarmee heeft vast gemanoeuvreerd. Dus dreigt er een 'No Deal'. In zo'n geval, als onderhandelingen dreigen te mislukken, moeten beide partijen goed kijken naar hun 'BOZO': je beste optie zonder overeenkomst. No deal betekent een harde grens, en dat is klote voor de handel en voor reizigers tussen continent en UK. Anderzijds behoudt de EU een intacte grens. De Britten moeten dan accepteren dat er op het Ierse eiland toch een verschil ontstaat tussen de Ierse republiek en Noord Ierland. Bovendien zal de wens tot onafhankelijkheid van de Schotten weer aangewakkerd worden. Kortom, de EU heeft een gunstigere BOZO dan de Britten. De EU kan het dus harder spelen. Er kunnen deze week drie dingen uit komen: of het wordt een No Deal, of Theresa May heeft een ernstige kabinetscrisis en gooit wellicht de handdoek in de ring, of men schuift de onderhandelingen toch nog verder op, waarbij er niets van hetgeen hier boven staat verandert, en de druk alleen maar toeneemt. Hoe dan ook: spannend!

Terwijl ik dit typ, zie ik in het ochtendnieuws ondermeer langskomen: de troeteleik van Ulvenhout, en het bericht dat Saoedi Arabië nu toegeeft dat er 'wat is misgegaan' met het verhoor van Khashoggi. Man, we kunnen wel post's blijven schrijven...

Voor dit moment: houdoe!
Groeten van Brat.


10 opmerkingen:

  1. Hee brat, nog een nabrander. Nadat ik bovenstaande post had gedaan, haalde ik de krant uit de brievenbus, en zag dat Sylvia Witteman in haar column ook schrijft over de omvorming van I amsterdam naar warme stad. Ik wilde haar toch een keer iets terugschrijven en heb haar het onderstaand mailtje gestuurd.
    Groet, Brat.

    Beste mevrouw Witteman,

    Allereerst bedankt voor uw columns die ik trouw lees en meestal onderhoudend en vermakelijk vind.
    Vandaag schrijft u ondermeer over het anagram 'warme stad’ dat, na verwijderen van I en omdraaien van m, te maken is van I amsterdam. Toevallig had ik vandaag, voordat ik de krant uit de brievenbus haalde, zelf hier ook een post aan gewijd in de broederblog https://bratyaplotniki.blogspot.com die mijn broertje en ik sinds kort schrijven; de blog als kapstok voor de mantelzorg die resteert nu onze moeder is overleden, en wij moeten afkicken.
    Ik was al langer van plan u een keer te schrijven dat ik de columns waardeer. De reden om het specifiek vandaag te doen is het tweede deel van uw verhaal: de stadsslogans. Die zijn inderdaad veelal opmerkelijk en lachwekkend.
    Om u iets om te lachen terug te geven, attendeer ik u graag op die van Heusden:
    Dromen. Doen. Heusden.
    Heel raar door het inzetten van de alliteratie, die dan meteen weer verlaten wordt. Als het nou Den Dungen was geweest…
    Maar goed, via de onderstaande link is een filmpje van 1 minuut te zien waarin Heusden uitlegt (met de stem van Barry Atsma?) dat ‘de omgeving ook moet meewerken’.
    https://www.heusden.nl/Over_de_gemeente/Dromen_Doen_Heusden
    Met vriendelijke groet,
    (en dan mijn naam die wij in deze blog achterwege laten).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Help me onthouden dat ik je een keer laat zien hoe je een link in een opmerking maakt.
      Groetjes brat

      Verwijderen
  2. Brat, lang gewacht op je post.....
    En een lange gekregen. Wellicht iets te lang.
    Ik wil op veel dingen reageren, maar waar te beginnen.
    Bij het begin dan maar.
    Ik deel je zorgpuntje niet omdat ik niet naar een maximum aan volgers streef, en 'TRIVIAAL GELEUTER'? Wat is dat nou voor een (dis)kwalificatie ?
    Overigens is de kwantiteit van volgers en opmerkingen met name te wijten aan onze Rus Grad Grofski. En die reageert volgens mij op jouw opmerkingen.
    Verder denk ik dat ik (nog) maar een post ga wijden aan de Brexit en eventueel klimaat.
    En ja we kunnen naar aanleiding van het nieuws wel post's blijven schrijven, was dat niet de bedoeling van dit BLOG ? Groetjes brat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou sorry hoor bratje, dat mijn post zo veelzijdig en uitgebreid is. Tsja, ik denk nou eenmaal associatief en weet zo verdomd veel. En jouw berichten: triviaal geleuter, ja, hoezo probleem? Ik noem mijn eigen bijdragen toch nerdisch? Bovendien bewonder ik de belangstelling van derden voor jouw berichten, die scores haal ik niet. En GradGrofski reageert ook op jouw post's dacht ik.

    Belangrijker: ik kan je met trots melden dat mevrouw Witteman mij bericht heeft, maar ja dat is privé uiteraard. Ze was in elk geval positief over deze blog.
    Graag attendeer ik je nog even op het literaire hoogtepuntje mijnerzijds, in de mail aan mevrouw W., waarin ik deze broederblog en passant typeer als 'kapstok voor de mantelzorg die resteert nu onze moeder is overleden, en wij moeten afkicken'.
    Subliem, al zeg ik het zelf.
    Ik zou het op prijs stellen als je, naast (misplaatste) verontwaardiging, ook uitdrukking zou weten te geven aan je waardering voor dit soort hoogstandjes.
    Ook ik doe het namelijk goed op complimenten (verwijzend naar de afsluitende zin in jouw post over tandarts, 1 okt).
    Je Brat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gevoelig als altijd hè Brat ? Familie dingetje zullen we maar zeggen.
      Gefeliciteerd met je contact met mevrouw Witteman. Zullen we columnisten ook verdelen zoals sporthelden. Ga ik voor Sheila Sitalsing.
      groet brat

      Verwijderen
    2. Poe poe, het stinkt hier naar eigendunk, wat een kapsones. Mijnheer Brat typeert zijn woordgebruik als 'subliem' en literair hoogstandje. Pff
      En dan ook nog opscheppen over contact met de goddelijke mevrouw Witteman. Kijk dat is nu iemand die wel een woordje Russisch spreekt en niet dat koeterwaals wat hier voorbij komt zeilen dat voor Russisch moet doorgaan.
      Zo'n hoogwaardig iemand zou zich verlagen tot contact met Brat Plotniki ? Ik geloof er niets van.
      Gr Gr te Groningen

      Verwijderen
    3. Zeg Grad Grofski, geloven staat vrij (tenminste hier in Nederland), maar ik vrees toch dat Brat echt contact heeft gehad met S. Witteman, en dat die zich positief uitliet over deze BLOG.
      groet brat.

      Verwijderen
  4. Okee, dan neem ik Bert Wagendorp. En Jos Collignon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toe maar, mijnheer claimt er nog 2.
      3 tegen 1, maar het zij je gegund.

      Verwijderen
  5. Ik denk dat ik een heel elftal opstel. 3-3-4, Lekker agressief dus. Om het je gemakkelijk te maken stel ik het elftal samen uit columnisten van de Volkskrant.
    Linksvoor: Jos Collignon. Midvoor: Bert Wagendorp. Vrije spits: Arnon Grunberg. Rechtsvoor: Max Pam.
    Linkermiddenveld: Sylvia Witteman. Centraal Midden, tevens spelverdeler: ikzelf. Rechtermiddenveld: Sigmund. Linksachter: de Ombudsclown. Centrale verdediger: Peter de Waard. Rechtsachter: Heleen Mees. Keeper: Paulien Cornelisse.
    Nou jij weer.
    Brat.

    BeantwoordenVerwijderen