dinsdag 23 oktober 2018

Trust but Verify

Hallo brat,

afgelopen week sprak ik voor de laatste (of een-na-laatste) keer in een commissie van het Gelders parlement, en ik gebruikte daar de bovenstaande zegswijze. Die ik een aantal jaren geleden door onze oom Jan uitgesproken hoorde worden. En meteen heb opgeslagen, want ik waardeer de paradoxale ironie ervan.
Prompt kwam de spreuk in de afgelopen week op TV voorbij, als blijkbaar bekend historisch fragment:

https://www.youtube.com/watch?v=As6y5eI01XE

Een leuk stukje van slechts 41 seconden. Доверяй, но проверяй
Het antwoord van Gorbatsjov is trouwens heel gevat.
Those were the days, my bro. Good old times, toen presidenten nog gentlemen waren (of tenminste leken te zijn).


Afbeeldingsresultaat voor trust but verify

Nu denk je natuurlijk dat ik het over de vermeende nieuwe koude oorlog ga hebben, die op uitbreken zou staan.

Nee, ik wil het hebben over fake facts.
Ik heb steeds gedacht dat dat niet zoveel kwaad kan. Onder het motto: laat de goedgelovigen geloven wat ze willen. Uiteindelijk heb ik zelf ook zo mijn overtuigingen; daarover wellicht ooit, veel later, meer.
Echter, na gisteren op de radio over de activiteit van Russische trollen in Nederland gehoord te hebben, en daar bovenop vandaag een verhaal in de Volkskrant over de situatie in Brazilië, zie ik het gevaar. In een gepolariseerd land werkt het uitermate destabiliserend. Hier valt het nog wel mee, maar daaro in Brazilië is het echt staatsondermijnend. Voordat je het weet zit je in een loopgravenstrijd tussen verschillende kampen, en bereikt men elkaar niet meer.
Hèt wapen tegen false facts is uiteraard verificatie. Waarheidsvinding.
Daarom, laten we onze onderzoekende geest wakker houden: Doveryai no proveryai!

Brat.

PS ik houd de post kort want kreeg van mijn lieftallige ega het commentaar dat onze posts veel te lang zijn. En dan komen we nooit aan die beoogde 1000+ volgers.

1 opmerking:

  1. Ha Brat, verificatie, ja ja.. belangrijk maar soms zo lastig. Neem nou jouw Trust but Verify, zoals Reagan het zei de vertaling van het Russische Доверяй, но проверяй.
    Maar wat is dan de oorsprong. Als je het Nederlandse "Vertrouwen is goed, controle is beter" opzoekt krijg je talloze hits. Citaten.net, tandartspraktijken en allemaal verwijzen ze naar Lenin. Die zou dit gezegd hebben in 1921 bij de oprichting van de KGB. (Lekker cynisch dat weer wel). Maar volgens wikipedia is de KGB pas opgericht in 1954 door Chroesjtsjov. Een van de diensten waaruit de KGB voortkwam is de Tsjeka. Die is volgens wikipedia wel door Lenin opgericht maar in 1917.
    Als ik op Engelse sites zoek zie ik wel dat de uitspraak een favoriet was van Lenin, maar verband met oprichting Tsjeka is niet vindbaar.
    Kortom verifiëren is lastig.

    BeantwoordenVerwijderen